Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Koncentrationskonst (enligt Matthew Stibbe)

Matthew Stibbe är en engelsk copywriter (och pilot!) som skrivit texter för Microsoft, Palm och magasinet Wired. Han bloggar på Bad Language. Där ger han – bland mycket annat – tio värdefulla tips om hur man skärper koncentrationen för att bli klar med en text i tid.

  1. Stäng av mailen.
  2. Isolera dig. Använd hörlurar som stänger ute allt annat.
  3. “Greed and guilt” – tänk på det du tjänar på texten, och tänk på de som är beroende av din text.
  4. Ta en paus i bloggandet. Läs inga bloggar.
  5. Gå upp tidigt. Jobba på morgonen istället för sent på kvällen.
  6. Små belöningar. Sätt upp mål med mutor för dig själv.
  7. “Chunking.” – dela upp arbetet och sätt larm på mellan fem minuter och en halvtimme. Skriv intensivt. Vila sedan några minuter.
  8. Helskärm. Sätt ordbehandlaren i fullskärm så att du inte ser något annat som är öppet.
  9. Skriv utkastet utan att ändra smådetaljer. Ta sedan en stund för ändringar innan du fortsätter att skriva på nytt. Det behöver inte bli rätt första gången.
  10. Byt plats. Ta laptopen, sitt på andra ställen, skriv utkastet för hand på ett kafé eller på stranden.

Råden är hämtade från Bad Language. Översättning till svenska (till stor del) av Researcher.



Kommentera