Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Lasse Collin: Ifrågasätt hela skiten

Vilket råd skulle du vilja ge dagens unga copywriters?
– Ifrågasätt hela skiten, stå på konsumenternas sida mot kapitalets manipulationer, rådfråga ditt samvete och livserfarenhet om vad som är rätt och fel, ge fan i att fundera på vad kunder och kollegor ska tycka om det du gör, skit i löner och bonusar, glöm tid och rum och lite till, sätt dig sen och skriv det du kommer på. Försvara sen det du gjort ända tills det sitter där det är tänkt att det ska sitta.

Reklammannen Lars Collin ger ett svar att landa mjukt i när Resumé intervjuar honom i april 2006.

3 svar till “Lasse Collin: Ifrågasätt hela skiten”

  1. Sofia Lindén skriver:

    Rakt och fullständigt brilliant. Så enkelt.

  2. Mattias skriver:

    Sofia: Kul att du uppskattar detta – mitt allra första inlägg. Det här orden borde vara ledstjärnor för varenda copywriter i det här landet. Tänk vilken fantastisk reklam vi skulle kunna skapa då.

  3. […] är min hyllning till Lasse Colins råd, som jag hittar i Mattas Åkerbergs första inlägg på Pleasecopyme: – Ifrågasätt hela skiten, stå på konsumenternas sida mot kapitalets manipulationer, rådfråga […]

Kommentera