Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

LIX – ett användbart redskap

Det enkla skalar bort det onödiga och påklistrade. – Bengt-Erik Hedin

Att skriva enkelt så att folk förstår framhålls ofta som ett viktigt skrivråd. Hur skriver man enkelt? Är inte det svårt?

LIX står för läsbarhetsindex och ger en fingervisning om hur lättläst en text är. LIX räknas fram genom lägga samman andelen långa meningar med andelen långa ord (ord med fler än 6 bokstäver). LIX anges i procent, och bedöms efter skalan nedan. (Den text du hittills läst har till exempel LIX 31)

< 30                  Mycket lättläst (barnböcker)
30 – 40            Lättläst (skönlitteratur, populärtidningar)
40 – 50            Medelsvår (normal tidningstext)
50 – 60            Svår (normalt värde för officiella texter)
> 60                  Mycket svår, byråkratsvenska

Ändå är inte LIX någon vattentät metod för att mäta hur lättläst en text är. En text med korta meningar och korta ord kan ju vara besvärlig att läsa om innehållet är svårbegripligt. Kortare meningar betyder inte automatiskt att texten blir enkel. Men som sagt: en vettig fingervisning om man är med i matchen eller inte ger trots allt LIX.

Mening 1 – ditt viktigaste vapen
Näst efter rubriken är första meningen det som ska fånga läsaren. Om den är krånglig, för lång eller för trubbig är risken stor att texten förblir oläst.

Ett sällsynt flyt…
En av de bästa svenska copytexter de senaste åren handlar om alkohol. Och den är – glädjande nog – ordentligt lång. Anna Qvennerstedt och Johan Holmström skrev den 2002 för Alkoholkommittén (och vann samma år Guldskrift – Guldäggets copypris). Jag minns tydligt första gången den annonsen låg framför mig; ett uppslag i Nöjesguiden fylld med text, text, text. Jag började läsa. Första meningen: "Det här har vi inte skrivit för att du ska sluta dricka alkohol." Nähä, och varför har ni skrivit det då? tänkte jag instinktivt. Har man lyckats få läsaren frågvis efter en mening, då har man övertaget. Sedan gäller det att inte släppa det. Alla som inte har läst texten borde ge sig i kast med den, för detta är en fröjd för alla som tuggar reklam. Den har ett sällsynt flyt, ett slags snack-manér där till och med talspråkets "dom" (istället för de) känns naturligt.

…med barnbokslåg LIX
Och visst har texten om alkoholens risker ett lågt LIX-värde: 29. Det är att jämföra med svårighetsgraden på en barnbok. Knappt var femte ord är längre än sex bokstäver. Jämfört med en akademisk avhandling är meningar här i genomsnitt hälften så långa. Dessutom varvas de effektivt med kortare meningar för att skapa rytm:


Nu kommer vi till något viktigt: Risken att drabbas av alkoholproblem är INDIVIDUELL. Det är som med fetma. Somliga går upp ett kilo av att snegla på en påse godis, andra kan äta vispgrädde med sked utan att lägga på sig ett hekto. Det är helt enkelt orättvist inrättat från första början. Samma sak är det med alkoholproblem.

LIX är ett användbart redskap som jag kommer att bära med mig i lådan. En webbaserad LIX-räknare har du här (öppnas i nytt fönster och rekommenderas varmt).

Förresten… det här inlägget har LIX 34.



Ett svar till “LIX – ett användbart redskap”

  1. Conny Nilsson skriver:

    Ditt förslag på LIX räknare är en död länk.
    Här är en ny LIX räknare http://www.lix.se/

Kommentera