Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så skriver du en dålig text

Ibland är dåliga råd bättre än bra. Faktiskt. Tänk själv; ibland är det inte så dumt om någon säger: "Om du vill att det ska gå totalfel, så gör såhär!" Man följer inte gärna ett sådant råd, och det är väl precis det som är tanken med ett dåligt råd. Matthew Stibbe (igen!) ger tips på hur man skriver texter som får folk att somna (eller bläddra vidare):

  1. Skriva långa meningar.
  2. Skriv i passiv form. Jämt.
  3. Använd onödiga förkortningar.
  4. Använd långa ord även när kortare finns att tillgå.
  5. Slarva ordentligt med stavning och grammatik.

Allt detta, menar Stibbe, gör att läsarens hjärna måste arbeta betydligt mer än nödvändigt.  En korrekturläst text i aktiv form med varierande meningar, kortare ord och utan onödiga förkortningar ger en betydligt lyckligare läsare (och skribent).



Kommentera