Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Boken: Konsten att skriva så dina kunder vill köpa

För den som är intresserad av copywriting finns en uppsjö av litteratur (jo, faktiskt). Den uppsjön är garanterat inte lika stor som den som handlar om "grafisk design" eller "reklamhistoria", men den är ändå en uppsjö. De flesta av dessa böcker är på engelska, ofta i tegelstensform och med namn som "handbook", "bible" eller "the ultimate guide". Någon sådan bok har jag inte köpt eller läst ännu, så vi lämnar dem därhän tillsvidare.

Flera av de stora namnen inom svensk reklam- och copyhistoria har varit vänliga nog att föreviga sina tankar och erfarenheter i bokform. Bland dem kan Jan Cederquist, Lars Falk och Sören Blanking nämnas. Dessa memorarer är i sig intressant läsning, men handlar om så mycket mer än "så-här-skriver-du-copy-som-säljer". För den som vill ha en riktigt bra bok som ger handfasta råd om hur man utvecklas i sitt reklamskrivande finns Konsten att skriva så dina kunder vill köpa. Pappa till boken, som utkom 2004, är Jack Hansen. Han är copywriter (eller var, som han skriver på sin hemsida) på byråer som Otto Stockholm och Satellit. Boken är ett 200 sidor brett smörgåsbord med exempel, klokord och råd. Grundtanken är enkel: alla kan lära sig skriva. Det handlar om träning, träning och träning.

"Allt som behövs är lite utbildning (den här boken) och ett par doser inspiration (den här boken också)"

I boken förklaras vilka egenskaper och uppgifter som en copywriter har. Med ett avslappnat språk och utan teoretiska invecklingar förklarar Jack Hansen hur man framgångsrikt skapar text för annonser, broschyrer, webbplatser, säljbrev och radioreklam. Det är enkelt, lärorikt och upplyftande att läsa.

Mot slutet av boken ger Hansen vad han själv kallar sitt "bästa råd till dig som vill bli duktig på hantverket reklamskrivande":

"Läs mycket. Läs allt du kommer över, och börja i genren reklam. Skaffa dig kopior eller avskrifter av legendernas berömda annonstexter och upptäck hur de gör och gjorde. Då blir du inte bara sugen på att skriva lika bra, du breddar ditt register och dina perspektiv."

Kan jag säga någonting negativt om den här handboken? Knappt, men jo; i ett av de sista kapitlen besvarar författaren frågor som han fått skickade till sig. Bland dem skulle en större gallring kunnat skett; exempelvis anser jag att stavningsfrågor som "web eller webb?" hör hemma i böcker om skrivregler. Den andra synpunkten rör bokens formmässiga uttryck. Framsidan är i stil med Paul Ardens It’s not how good you are, it’s how good you want to be, och det lovar gott. Tyvärr är bokens inlaga satt med Times New Roman i stor grad, vilket signalerar att man inte skänkt det grafiska uttrycket någon större tanke. Synd på en – textmässigt – gedigen och genomarbetad bok.

Konsten att skriva så dina kunder vill köpa köper du till bästa pris (runt 300 kronor) hos Redaktionen.se.

Har du läst boken? Vad tyckte du? Har du haft någon nytta av den?

Inom kort blir det mer om copyböcker här på Please copy me.



Kommentera