Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Dit vill jag nå: Ari Merkin

Ett av mina bättre inköp – alla kategorier – den senaste tiden är boken Kiss and sell – writing for advertising (Robert Sawyer, 2005). Det är en copybok i ordets rätta bemärkelse; den handlar rätt och slätt om hur man skriver reklamtexter.  Det här med copyböcker kommer jag att ta upp i ett inlägg inom en mycket snar framtid, så nu till det viktiga: boken tar upp en mängd exempel på annonser med copytexter. Jag fastnar för många, men tar upp en i taget här. Först: Ari Merkin, då copywriter på Florida-byrån Crispin Porter + Bogusky, och hans text för bilen Mini Cooper. Annonsen är långsmal, helt i svart och med bild på en rödlackad bil. Ovanför bilen finns copytexten med stora bokstäver.

Copyn
LET’S BURN THE MAPS. Let’s get lost. Let’s turn right when we should turn left. Let’s read fewer car ads and more travel ads. Let’s not be back in ten minutes. Let’s hold out until the next rest stop. Let’s eat when hungry. Let’s drink when thirsty. Let’s break routines, but not make a routine of it. LET’S MOTOR.

Korta reflektioner
Befriande känns som ett ledord här. Befrielse från regler, måsten och konventioner. Och uppmaningar om att drömma mer (read more travel ads) och fullständigt skippa rutinerna (let’s break routines). Så frukstansvärt skönt på något vis, som att lyssna på Thunder Road med Bruce Springsteen och känna den där friheten att ge sig iväg med en bil på en väg utan krav och mål. Var det tio meningar om en liten röd bil som väckte alla dessa tankar och associationer? Fantastiskt.

Mer, då?
Den här kampanjen har några år på nacken (2001/2002), men det struntar jag i. I samma veva var Merkin med och skapade IKEA-reklamfilmen The Lamp. Sedan dess har Aki Merkin lämnat Crispin Porter + Bogusky och flyttat till New York (2003), där han blev creative director för Fallon. 2005 rankades han som en av världens tio främst creative directors av tidningen Boards Magazine. Tillsammans med Anne Bologna lämnade Merkin Fallon sommaren 2005 och skapade byrån Toy .

5 svar till “Dit vill jag nå: Ari Merkin”

  1. Louise skriver:

    Ajdå, lampfilmen fångade mig. Den fick mig att känna sympati för lampan som stod ute i regnet. Jag trodde att den kanske skulle börja gråta när den såg den nya fina lampan i fönstret, men istället kommer det in en man i bilden och säger att jag är galen. Va? Musiken talade ju om för mig att det var en sorglig berättelse, hur kan jag då vara galen? Bra gjort av filmmakarna. Tack för bloggen.

  2. alfie skriver:

    Måste bara fråga om en copybok redan nu:
    ”Att skriva så dina kunder vill köpa” (tror
    jag!) – läst den? Bra? Dålig?

  3. Mattias skriver:

    Kort svar: Mycket bra. Jag kommer att skriva mer om just den boken i ett inlägg mycket snart, men kan säga att jag rekommenderar den till alla som är intresserade av copy. Boken heter Konsten att skriva så dina kunder vill köpa och kostar under 300 kronor hos http://www.redaktionen.se. Vore kul att höra av du tyckte efter att ha läst den.

  4. Fredrik skriver:

    Jag tycker Lamp-reklamen är en klassiker. Otroligt bra gjord. :)

    Må BRA

  5. alfie skriver:

    Tack för länken! Boken är beställd :)

Kommentera