Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En lyxsäng från IKEA

Med risk för att bli tjatig – senast häromdagen lyfte jag fram ett av deras lysande copy-exempel – här kommer ett till från IKEA:
I den senaste katalogen handlar det om sovrum och sängar. På ett uppslag ligger en kvinna bekvämt och sover i en Sultan Svaneholm. Rubriken ovanför henne säger: Vi lyckades inte bygga en dyr lyxsäng den här gången heller. Det blev bara en lyxsäng.

Den rubriken är fångande. Läsaren har med största sannolikhet redan här förstått det viktigaste (att sängen är lyxig och inte särskilt dyr). Men eftersom rubriken fångat läsaren är chansen stor att också brödtexten blir läst. Läs själv:

Hos våra konkurrenter skulle den här sängen kostat skjortan. Eller sjutton lakan, om man ska vara petig. På IKEA betalar du bara drygt tre. För samma säng. Byggd av samma material, och med lika höga krav på kvalitet och komfort. Du undrar säkert hur det är möjligt. Det gör vi också. Kanske beror det på att du slipper betala för flotta sängbutiker, säljarnas kostymer och storslagna reklamkampanjer. Eller så är vi alldeles för dumsnälla när vi bestämmer prislappen. För vi kommer ju från Småland. Och förstår inte bättre.



Ett svar till “En lyxsäng från IKEA”

  1. Fredrik skriver:

    Intressant och sant. :) Kul blogg, här får jag läsa mera. :)

    Må STRÅLANDE

Kommentera