Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ett framtidstecken från Semcon

Årsredovisning. Inget ord som traditionellt får en av bli glad direkt. Tunga verksamhetsberättelser kryddade med obegripliga ekonomiska redovisningar kan som bekant tynga ner även den bäste läsaren. Tack och lov har allt fler företag insett att den där årsredovisningen kan vara en fantastisk möjlighet att istället visa upp vad man är och står för. Semcon är ett närmast sjukt tydligt exempel på det; företaget bygger upp sin årliga redovisning kring spännande bilder och korta, kärnfulla texter. För ett par år sedan (2005 för att vara exakt) hade de i redovisningen en bild från högteknologiska Kuala Lumpur. Under Monorail-stationen fanns en utomhustavla som sa smack:

If you are looking for a sign from the future. Here it is. SEMCON.

Vem går inte runt och ser sig om efter ett litet litet tecken från framtiden? Jag gör det. Och så visar det sig att det redan är här. På ett stortavla i Kuala Lumpur – med Semcon som avsändare. Detta är resultatet av en kul och okrystad ordlek.

(Tack Susanne för tipset!)



2 svar till “Ett framtidstecken från Semcon”

  1. Låter som en skön utomhustavla.. :)

    Har du några bilder på den?

    Tomas – http://www.trendency.net

Kommentera