Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Inget krimskrams på crusiercykel

Detta är mitt första inlägg under vinjetten Egna texter. Den normal-intelligenta har redan räknat ut vad som platsar här; mina arbetsprover inom copy.

Uppgiften
De texter jag presenterar idag har ett par månader på nacken; de ingick i en skoluppgift på vårens copykurs. Uppdraget var att skriva varianter på säljande copy för en spännande produkt. Jag har här valt ut fyra av dessa varianter.

Produkten
Jag valde att skriva om en crusiercykel som kallas för Rally Sport. Cykeln är svart, enväxlad och har en kraftigt fjädrad sadel. I övrigt är cykeln befriad från ringklockor, bromsvajrar och stötdämpare. Den tillverkas och distribueras av Electra Bicycle Inc., ett litet företag som håller hus i Kalifornien. De håller små produktionsserier högre än massproduktion och vill med sina cyklar ”return to our childhood, to a simpler time, that money can’t buy”.

Kolla hur cykeln ser ut.

Copyn
Du som är trött på växlar som hoppar, onödiga vattenflaskhållare och krimskrams på styret: sluta leta.
Rally Sport har ingenting av detta, men ändå allt du behöver.

***

Det enda som kan ramla av är du.

***

Våra konkurrenter spottar ut sina cyklar på marknaden.
Vi tar en provtur innan.

***

IKEA köpte en Rally Sport till var och en av sina chefer.
Nu cyklar de till jobbet varje dag. Och på varje rast.

***

Nu: respons? Respons! Vad tycker du – håller det eller ska detta förpassas till det runda arkivet?

7 svar till “Inget krimskrams på crusiercykel”

  1. Louise skriver:

    Klockrena, enligt mig. Men jag är ju bara copyaspirant, så mina ord väger inte lika tungt som en anställd copy. Roliga slutklämmar, och skratt är ju alltid bra.

  2. Ida skriver:

    Den sista är bäst! Helt lysande.

  3. Oscar skriver:

    Det är alltid svårt att kommentera texter som man inte vet avsikten med. Vad är det du vill uppnå? Vilken känsla avser du att ge målgruppen och framför allt vilken målgrupp? Vad är detta för typ av annons? Livsstil? Utbud?

    Den första texten kan jag se som rubrik (lång) till en utbudsannons. Är det vad du har tänkt att den skall vara till? I så fall saknas mycket info om cykeln. Du har säkert tänkt ha info i en kommande brödtext, men det är som sagt svårt att veta. Kreativt glapp? Nix.

    Den andra texten fokuserar också på argumentet att det inte finns massor av krims-krams på cykeln. Är detta en utbudsannonstext? Tänk bara på att kunden som läser detta förmodligen inte gör kopplingen: Aha, det enda som kan ramla av är jag. Då finns det förmodligen inte massor av annat krims-krams på cykeln. Därmed blir texten lite intetsägande, du lyckas inte få fram ditt budskap.

    I den tredje texten ser jag ett litet syftningsfel om jag får lov att kalla det så. Bortsett från att den inte är korrekturläst (två ?en?) så vill du påvisa en högre kvalitet eftersom man inte spottar ut sina cyklar på marknaden. Konkurrenterna spottar ut sina cyklar på marknaden, vi tar en provtur innan (vi spottar ut cyklarna på marknaden). Hoppas du förstår vad jag menar. Här har du dessutom valt ett annat argument än i de tidigare texterna. Meningen? Förstår kunden att det är en högre kvalitet för att cyklarna inte spottas ut? Tja, kanske, men jag är inte övertygad.

    Jag undrar vad du har för målgrupp i den sista texten? Chefer? Jag tänker spontant att en sådan cykel riktar sig till ganska unga människor. Vad har de för relation till IKEAs chefer? Kreativt glapp? Nix.

    Ta nu detta med en nypa salt. Detta är bara mina spontana reaktioner. Du kan mycket väl ha tänkt helt annorlunda än vad jag tänkt, men kanske kan några andra synvinklar ge dig andra tankar och synsätt. Lycka till!

  4. Mattias skriver:

    Hej Oscar!
    Kul att du tagit dig tid att kommentera mina texter. Tack.

    Övningen gick ut på att textmässigt hitta olika infallsvinklar på samma produkt, och syftade till att ”släppa loss och leka”. Det var här viktigare att hitta många ”skissidéer” än att göra ett fåtal detaljerade. Vi fick 32 infallsvinklar att utgå ifrån, till exempel ”Var aktuell”, ”Förvåna”, ”Referera till expert” och ”Utmana läsaren”. De textskisser jag presenterat är de fyra som jag var mest nöjda med bland de 25-30 idéer jag skrev.

    Text 1 faller in under infallsvinkeln ”Harmlös nackdel ger annan typ av fördel”.
    Text 2 faller in under infallsvinkeln ”Det värsta som kan hända”.
    Text 3 faller in under infallsvinkeln ”Jämför med konkurrenterna”.
    Text 4 faller in under infallsvinkeln ”Referera till användare (ledande företag)”.

    Målgruppen och typ av annons är inte fullkomligt klar, vilket jag inser är ett måste för att kunna skriva copy som träffar rätt. Detta har jag lärt mig sedan jag gjorde övningen. På den punkten är jag helt med dig.

    Jag tänker inte med näbbar och klor försvara mina texter. De finns här för att bli analyserade, sågade och rosade. Jag tar till mig dina synpunkter. Det är alltid intressant att höra hur andra tolkar innehållet.

    Dock: tanken med text 2, som talar om att det enda som kan ramla av är den som sitter på cykeln, är att väcka intresse. När betraktaren tittar på cykeln ser han/hon att den nästan helt saknar lösa delar som kan ramla av. Dessutom ser det ut som ett cykel som man kan stå på rätt bra i nedförsbackarna med. Därför anser jag det är högst troligt att betraktaren kopplar budskapet. Det vore intressant att höra hur ni andra har tolkat detta.

    Text 3: Jag köper vad du menar. Kanske borde jag skrivit: ”Våra konkurrenter producerar cyklar på löpande band. Vi tillverkar så få att vi hinner provcykla dem.” Tanken är att visa på att hantverket är viktigt för Electra, och det upplever jag att man visar på ett vettigt sätt genom att de hinner provcykla varje cykel innan de släpps på marknaden.

    Text 4: Jag valde att skriva om IKEA eftersom det är ett företag som kännetecknas av sparsamhet och noggrannhet. Detta tycker jag också återspeglas i Rally Sport ? den är avskalad och ett väl utfört hantverk. Tanken är att visa på lekfullheten i att till och med en person i chefsposition kan glädjas över att använda en sådan här cykel.

    Jag undrar vad du menar med ”kreativt glapp”.

  5. Oscar skriver:

    Hej igen.

    Jag hoppas att jag inte gav ett för negativt intryck, det var i så fall inte min mening. Jag tycker det är bra att du lägger ut texter och är villig att diskutera dem. Det kommer att ge dig mycket om du kan ta konstruktiv kritik på ett bra sätt.

    Kreativt glapp är ett sätt att beskriva att man inte ger hela lösningen i annonsen. Med ett kreativt glapp skapar man utrymme för mottagaren att tolka. Glappet får inte vara för stort men heller inte för litet. Är det för stort är risken att mottagaren inte klarar att knyta ihop säcken och om det är för litet har för mycket information givits. Mottagaren engageras då inte. Du kan säkert ha sett detta i form av en cirkel som inte är helt sluten och företeelsen har flera olika benämningar.

    Som jag sa så är det inga sanningar jag kommer med, endast subjektiva åsikter. Tänk bara på huvudregeln: Överskatta inte mottagarens intresse. Du visar på bra paralleller i dina förklaringar, men de är ganska långsökta om jag får säga så. Försök tänk på hur länge någon stannar upp och tittar på din annons.

  6. Mattias skriver:

    ”Kreativt glapp? Nix”

    Menar du inte ”Kreativt glapp? Jepp” – alltså ”Ja, det finns ett kreativt glapp?

    Långsökta paralleller kan inte vara särskilt bra (i alla fall inte i min värld). Vilka paralleller syftar du på?

  7. jimi skriver:

    jag tycker nog du borde jobba mer med känslan. det är ju en speciell typ av cykel som jag gärna kopplar till en livsstil. lite slacker/glidare så..
    lite mer av känsla och mindre av resonerande argument alltså.

Kommentera