Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Invändning: Keiju

Häromdagen lanserades den nya margarin-serien Keiju med helsidor i Metro. En sida indelad i tolv lika stora delar, tre i bredd och där övre vänsterhörnet användes till copy-utrymme. Resten: tio rabattkuponger för de olika produkterna och logotypen i den nedersta rutan.

Copyn
Vi skulle kunna prata hur mycket som helst om nya Keiju. Som att det innehåller nyttig, pressad rapsolja. Och att det är det enda margarinet med olja från växten Camelina Sativa. Och att Keiju därför har ett rikligt innehåll av fleromättat fett och rätt balans mellan de viktiga fettsyrorna Omega 3 och Omega 6. Vi skulle också kunna berätta att Keiju därmed är bra för dig och ditt hjärta. Och att det gör både smörgåsen och maten godare.
Men det hjälper ju inte hur mycket vi pratar. Det är bättre att du provar själv.
Varsågod!

(De fyra inledande orden står som en slags rubrik).

Kommentarer
Min första tanke efter att ha läst: "tror att jag fick med mig det viktigaste; men varför ta upp all denna tid när hälften eller mindre vore nog?". Att inleda med att säga att "vi skulle prata hur mycket som helst om…", fortsätta med att faktiskt göra precis så och sedan avsluta med att säga "det hjälper ju inte hur mycket vi pratar": det känns konstigt. Det känns som ett onödigt slöseri med min tid. Och samtidigt känns som det som att texten ber om ursäkt för att det finns där.

Jag undrar: är det intressant att margarinet har en koppling till Camelina Sativa eller har rätt balans mellan två fettsyror? Jag hävdar: nej. Däremot kan det vara intressant att föra fram att margarinet är gott på mackan och bra för hjärtat. För att föra fram det viktigaste i den här copy-texten tror jag att det hade räckt gott med en punktlista (- Nyttig som sjutton; – God på smörgåsen och i maten; – Bra för ditt hjärta).

Vad tycker du? Höj eller sänk!



5 svar till “Invändning: Keiju”

  1. Fredrik R skriver:

    Tanken är nog att upplägget ska vara lite roligt, att de säger emot sig själva. Tveksamt om det lyckas. Och pratet om Camelina Sativa är ju helt vansinnigt. Har de hört talas om EFI-analys?

  2. Anna von Koch skriver:

    Om man är det minsta mån om sin hälsa är det självklart viktigt att veta vad maten man äter innehåller. Många pratar om kolesterol hit och dit utan att kunna något om det. Annonsen har bra info, men ej tillräcklig.

  3. Mattias skriver:

    Menar du att det borde finnas med information om innehållet och hur nyttigt det är? Som det är nu tycker jag att texten är för ”teknisk”. Man köper väl sällan ett margarin bara för att oljan kommer från en viss växt?

  4. Emil H skriver:

    Håller helt med om att poängen går förlorad när det blir för mycket pladder. Copyn sätter krokben för sig själv. Bättre vore att helt enkelt skriva något positivt i stil med ”Här brukar det finnas en innehållsförteckning. Men du vet säkert redan hur bra X är för hjärtat. Så det hjälper inte hur mycket vi pratar. Det är bättre att du provar själv.
    Varsågod!”

  5. Mattias skriver:

    Håller med dig, Emil. Skippa ”prat-copyn” och gå direkt till budskapet: prova själv!

Kommentera