Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Reklambranschen åt rätt håll

Det finns hopp verkar det som. Och just nu verkar det där hoppet om jobb större än någonsin. Göteborgs-Posten skriver en artikel om att reklambyråerna i stan börjar anställa folk igen. Kul att höra för en sådan som mig, som i december nästa år går ut på arbetsmarknaden. Föga förvånande är det de större byråerna (Jerlov, Valentin & Byhr, ANR och Forsman och Bodenfors) som går bra, liksom nischbyårerna. Förlorarna är de mellanstora byråerna.

Resumé rapporterar också om en positiv trend; 60 % av medlemsföretagen i Reklamförbundet tror att läget i branschen kommer att vara bättre om ett halvår. Dessutom menar många (56 %) i undersökningen att rekryteringsbehovet kommer att öka under samma period.



Kommentera