Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

"Sök alltid uppmärksamhet. Sälj aldrig med försiktighet."

"Sök alltid uppmärksamhet. Sök alltid trovärdighet. Sök alltid ett eget tonläge för varje uppdragsgivare. Sälj aldrig mer än ett budskap. Sälj aldrig med försiktighet. Sälj aldrig med självgodhet. Och sälj aldrig med dålig smak."

Sören Blanking delar med sig av yrkessanningar i en artikel på Sourze. Trots att den ypperliga texten – full av sköna citat – skrevs för fem år sedan har bara 147 personer läst den. Läs den du också – så är den siffran snart 500. Tack Thomas Eriksson (själv copywriter) för en givande intervju.



3 svar till “"Sök alltid uppmärksamhet. Sälj aldrig med försiktighet."”

  1. Mattias skriver:

    Kul att se att artikeln sedan i början av september haft över 400 läsare. Målet att över 500 skulle läsa är alltså uppnått.

  2. Mattias skriver:

    Och nu, ett halvår senare, har 1000 personer läst artikeln.

  3. Thomas Eriksson skriver:

    Sanningen är äldre än så.

    När jag gick ut Berghs 1986, fick vi ett uppdrag av Reklamförbundet
    som X-jobb. Hur informerar man om reklamyrkena?

    Jag intervjuade mina idoler i en broschyr vi kallade Tankar om Reklam. Den tog ett år att producera. En del av texterna lever tydligen än.

    Mvh/Thomas

Kommentera