Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

TDC inte till så värst många

TDC, Danmarks största teleoperatör, utmanar den svenska bredbandsmarknaden. Och de försöker att välja sin kanske svagaste punkt till en fördel i marknadsföringen. Faktum är att de bara täcker 40% av de svenska hushållen. Vad göra? TDC vände sig till DDB Stockholm som skapat en helsidesannons (den jag hittade fanns i Metro) som väcker intresse. Copywriter är Martin Lundgren.

Copyn
FANTASTISKT
ERBJUDANDE PÅ
BREDBAND RIKTAT
TILL INTE SÅ VÄRST
MÅNGA.

Idag täcker vi tyvärr bara 40% av Sveriges hushåll. Men vi jobbar hela tiden på att nå fler. Ring 0771-40 90 92 eller gå in på TDC.SE för att se om du kan få billigt bredband från oss. Vi har varken startavgift eller bindningstid. Dessutom får du trådlöst modem på köpet.

Korta reflektioner
Jag vet inte om det beror på de avdelade raderna eller på att copyn är välskriven. Klart är i alla fall att den där rubriken håller mig på halster ändå fram till sista ordet. Och knepet är kul; det är inte ofta som ett ”fantastiskt erbjudande” vänder sig till ”inte så värst många”. Just därför hajar man till, och rubriken gör att resten av texten blir läst. Skolboksenligt förklarar första meningen vad som menas i rubriken. Att TDC bara täcker 40% av hushållen är ”tyvärr”, men de ”jobbar hela tiden för att nå fler”. Sedan följer uppmaningen (action!) att ringa eller surfa in på hemsidan. De två sista meningar sockrar erbjudandet ordentligt (man slipper startavgift och bindningstid, men får trådlöst modem). Föredömligt.

Se fler annonser i kampanjen.

Håller du med?

6 svar till “TDC inte till så värst många”

  1. Louise skriver:

    Idag har vi ju så många bredbandsbolag att välja mellan, men tyvärr så hittar man aldrig det man verkligen söker efter. Det är otroligt kul att tdc eller ddb rättare sagt har valt att öppet säga hur många de når ut till istället för att kringgå allt sådant och göra det roligt bara för att vara roliga. Att de når ut till ”inte så värst många” är ju så klockrent att säga. Tummen upp för denna annons.

  2. Magnus skriver:

    Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
    Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
    Jag saknar inriktning. Översikt.
    Hur får man översikt?
    Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
    Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

    //E.L

  3. Mattias skriver:

    Magnus! Jag tvivlar inte en sekund på att du vill säga någonting vettigt med din kommentar, men för att den ska bli förståelig vore det toppen om du var aningen mer specifik. Vad menar du?

  4. Louise skriver:

    Roligt. Nu har de en banner på hotmail.com. Där står det som följer: ”Superbilligt bredband. Superdålig täckning Se om du kan få det.” Görbra!!

  5. Mattias skriver:

    Gillar den! ”Superdålig täckning” – kanonärligt.

  6. Kalle Bermark skriver:

    Riktigt bra tycker jag!

Kommentera