Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Arvid håller inte vad han lovar

Emellanåt dyker det upp tidningsannonser som man inte riktigt förstår. I kampanjen för Arvid Nordquists nya kaffeförpackningar är det copytexten som rör ihop det hela (och bilderna hjälper till). Jag ska förklara vad jag menar, men först kan du som inte redan sett annonsen ta en titt på den här. Läs mer om kampanjens målgrupp och syfte på Dagens Media.

COPYN
I över 120 år har vi gjort vårt kaffe på världens bästa bönor.
Det syns på våra nya förpackningar.

BILDLÖSNINGEN
Mellan dessa två meningar har man lagt in tre bilder, två till vänster och den nya förpackningen till höger. Bilderna till vänster föreställer Arvid Nordquist och fina arabica-bönor. Dessa två har tillsammans samma proportioner som förpackningen.

VAD JAG MENAR
Copytexten utlovar att det syns på förpackningarna att kaffet under många år gjort på världens bästa bönor. Går budskapet fram? Jag tycker inte det. Jag tycker att det är rörigt och svårbegripligt. Texten håller inte vad den lovar; det syns inte alls på förpackningarna att kaffet gjorts på fina bönor. Okej, Arvids porträtt finns med som en kvalitetsstämpel och underdelen har arabica-bönornas röda färg, jag fattar (efter ett tag) den röda tråden. Tyvärr är den sällsynt skör. Det finns ett glapp mellan I över 120 år har vi gjort vårt kaffe på världens bästa bönor och Det syns på våra nya förpackningar som är mer än aningen för stort. Därför svänger det inte. Tyvärr.

VAD DE MENAR
Bakom kampanjen står Stockholmsbaserade reklambyrån Volt. Copywriter är Måns Jacobsson Hosk. Jag mejlade honom och frågade hur de hade tänkt och fick detta till svar:
Tanken bakom kampanjen är berätta att de nya förpackningarna är inspirerade dels av Arvid Nordquists historia och långa kaffetradition vilket symboliseras av bilden på gamle Arvid själv, dels av de fina bönor som kaffet är gjort av vilket symboliseras just av bilden på bönor. Tanken med copyn är att den ska binda ihop bilderna på Arvid och bönorna med bilden på förpackningen.

Vad tycker du: går budskapet fram? Gör copytexten sitt jobb?

4 svar till “Arvid håller inte vad han lovar”

  1. Fredrik R skriver:

    Har också funderat över de där annonserna. Håller med dig om att de inte funkar.

    En liten rättelse, dock. Copyn lyder ”Det syns på våra NYA förpackningar” och inget annat. Åtminstone jag ställer mig frågan: Varför har det inte synts på förpackningarna under de 120 år som gått?

  2. Fredrik R skriver:

    Skönt att du gillar mitt besserwisseri. Då blir du säkert glad när jag påpekar att du citerat samma mening på ytterligare ett ställe, och där glömt att ändra. 😉

  3. Mattias skriver:

    Klart att jag blir glad. Nu har jag ändrat. Att omge sig med småpetiga människor gör att man skärper sig. Ordentligt.

  4. Fredrik J skriver:

    I flera inlägg har jag noterat ordet ”copytext”. Är inte det en tautologi, precis som chaite och salsasås?

Kommentera