Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

! eller inte !?

Vikten ökade med bara 25 kilo, men prestationsförmågan gick upp från 150 till 185 hästkrafter. (Somliga kommer att tycka att det borde ha stått ett utropstecken efter förra meningen, men jag (som skriver detta) tycker att användandet av utropstecken är ett tecken på svaghet. Eventuellt kan man använda utropstecken två gånger i livet om man skriver dagligen. Skriver man mer sällan än dagligen, kan man vid vissa tillfällen använda ett utropstecken en enda gång. Människor som okritiskt använder utropstecken borde interneras och skickas iväg – åtminstone ett tag.)

Jag har läst ut Volvo Lastvagnar av Erlend Loe (jag vet, det tog ett tag, men sådan är jag: läser halva boken fort och sista halvan under ett par veckor). Hursomhelst, den var sådär. En besvikelse. Tyvärr.  Men under den sista lastbilsfärden står Loe för en textpassage som är både rolig och träffande. Den handlar om att använda utropstecken och du har just läst den. Är utropstecken ett tecken på svaghet? Jag vet inte, men jag själv undviker det så långt det är möjligt. Anledningen är enkel: det behövs sällan. Få meningar är kraftfulla nog att utropstecknas.

Lever jag som jag lär? Nä. Inte alltid. Och definitivt inte i den annonsserie vi under de senaste veckorna arbetat fram på min praktikplats. Jag har skrivit texterna. Sista meningen i copytexten: "Ha kul på mässan!" Och som om inte det vore nog; bland uppräkningen av mässaktiviteterna längre ner: "Massor av tillbehör!" Jag blir inte klok på huruvida jag ska behålla eller fimpa dessa utropstecken. Om jag behåller dem betyder det att jag gjort slut på de två utropstecken jag under min livstid har att förbruka. Kanske lika bra det?

Vad tycker du? Hur stor är skillnaden mellan "Ha kul på mässan!" och "Ha kul på mässan."?

***

Reklamlegenden Sören Blanking har gett tio "stilregler" till den som skriver reklam. Jag lär snart återkomma med dessa tio. Det intressanta här är dock Jack Hansens reflektion efter att ha läst dessa regler:

Han nämnde dock inte den kanske, enligt mig och många andra, viktigaste förklaringen till hans underbara texter. Han använde inte utropstecken. Aldrig.

Hur gör du? När är det berättigat med ett utropstecken? Aldrig?



11 svar till “! eller inte !?”

  1. Louise skriver:

    Jag använder sällan utropstecken, känner att det inte är berättigat att använda dem så ofta. Däremot kan det ju vara bra att använda sig av ett utropstecken när man som reklamskribent vill poängtera hur kul något blir, eller hur häftigt något är. Men då ska de användas med måtta. Inte i slutet av långa meningar, utan som ett avslut på en kort och intensiv mening. Jag ser inget fel i det du har gjort. Ha kul på mässan. Inte lika effektfullt som Ha kul på mässan! Jag kan nästan se leendet hos den som skrev det. 😉

  2. Fredrik R skriver:

    Utropstecken ska absolut inte användas för ofta. Tänk bara när man sitter på MSN och någon frågar ”Hur mår du?!?!!!”, ungefär som om man legat i koma det senaste halvåret …

    Men lika lite ska man sätta upp en regel som säger att man ALDRIG får använda utropstecken. Tycker definitivt att du ska behålla dina. Lita på din språkkänsla, inte på stelbenta regler. :-)

  3. jimi skriver:

    ”Ha kul på mässan!” är ju en riktig slentrianmening.. kanske skulle du göra det en smula mer personligt? då försvinner nog utropstecknet också..

  4. petter skriver:

    jag är lite allergisk mot utropstecken. dock finns det, så klart, tillfällen då det funkar bättre än punkttecken. Som i ditt exempel ”Ha kul på mässan!”. Enligt mig då :)

  5. Mattias skriver:

    Jimi: möjligen är meningen en slentrianmening då den tagits ur sitt sammanhang. Tyvärr kan jag inte återge hela brödtexten här, eftersom just detta jobb är i införsäljningsfas. Kanske längre fram – och då i sin helhet.

  6. Maria skriver:

    Helt klart blir det mer studs med ett utropstecken, kan vara effektfullt. Jag tycker att utropstecken ska användas med måtta. Men uppmaningar kan gott (eller bör) sluta med ett utropstecken. Jag tycker att din variant med utropstecknet studsar mest och bäst.

  7. Mattias skriver:

    Kul att se att flera av er anser att ett utropstecken faktiskt passar bra in i just denna mening. Man bör med andra ord använda utropstecken med största försiktighet och ännu större omsorg.

    Maria: studs är ett härligt uttryck. Stuns är ett annat.

  8. Fia skriver:

    Sitter även jag och undrar om jag ska använda utropstecken i en viss mening eller inte. Det är svårt det där. Men som tidigare sagts här, använd med måtta, som det mesta här i livet :)

  9. Mattias skriver:

    Vad är det för viss mening?

    Måtta är nog bäst, ja. Sören Blanking använde ju aldrig utropstecken. Istället har han sagt: ”Ta vara på det fina i språket, verben, eftersom de för fram någonting”.

  10. […] (Citatet är hämtad från den utmärkta språk- och reklambloggen Please Copy Me.) […]

  11. […] svar hänvisade Mattias till ett äldre inlägg och sa sedan: “Och visst, Blanking använde såklart och faktiskt utropstecken ibland (vilket […]

Kommentera