Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

"Ingen vet hur reklam fungerar"

”Reklamen har mätts och testats baklänges och framlänges i över femtio år. Böcker har skrivits, tvärsäkra påståenden har uttalats, kunder har lurats, byårer har lurat sig själva, avhandlingar har disputerats och händer har vridits över frågan: hur fungerar reklamen? Och om den gör det, vad är det i så fall som fungerar?
Trots alla försök kvarstår en enkel sanning: ingen vet. Ingen vet hur reklam fungerar. Varje påstående om motsatsen är falskt. Det finns ett drag av Moment 22 över frågan. Om det vore så att någon verkligen hade svaret, så skulle snart alla börja göra på samma sätt, och då skulle det inte längre fungera.”

Jan Cederquist slår huvudet på spiken i boken Reklown – 30 år i reklamens manege.  Jag läser den nu, och köpte i dag även hans Slumpen är ingen tillfällighet. Inom kort kommer en ny bok från Jan Cederquist. Den heter Nära livet! (och det där utropstecket ingår i boktiteln…).

2 svar till “"Ingen vet hur reklam fungerar"”

  1. Louise skriver:

    Ah, den boken har vi på jobbet (kallar det för jobbet därför att jag arbetar där). Då kanske jag också borde ta och läsa den. Tack för tipset som låg framför näsan på mig 😉

  2. petter skriver:

    läste den i somras. underhållande och intressant – helt klart ett lästips.

Kommentera