Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jakten på den perfekta rubriken

"Rubriken är det viktigaste i texten; den måste fånga läsaren, skapa förtroende och få henne att agera." Har du hört det tugget förut? Själv tycker jag mig ha läst det här till leda. De goda råden kring rubrikskrivande blir vattniga om de inte knyts till exempel. Därför ger jag mig ut på jakt efter den perfekta rubriken. Det vore kul om du hängde med. Vi kommer förmodligen inte hitta den (finns den ens?), men vi kommer säkerligen att förstå mer om vilka rubriker som det verkligen svänger om – och varför det nu gör det.

Jag har börjat samla på mig annonser med rubriker som jag gillar – och som jag inte gillar. Flera av dessa kommer jag att ta upp här, och så kan vi tillsammans stöta och blöta dem (det börjar låta närmast äckligt pedagogiskt, men låt gå för det). Just nu maler mina tankar stenhårt kring frågan "Vad är en riktigt bra rubrik?" och meningen med hela det här inlägget är att förbereda dig och mig för Jakten. Börja fundera du också, samla annonser; det kommer att behövas om vi ska nå fram till målet.



7 svar till “Jakten på den perfekta rubriken”

  1. Louise skriver:

    Kan ju börja med att säga vad jag tycker är en bra rubrik. Den ska vara roliga/vitsig, enligt min mening. Sedan får andra tycka vad de vill. Men för att fånga MITT intresse måste den vara ovanstående. Dags att hålla ögonen öppna för den bästa rubriken (rubben?).

  2. Fredrik R skriver:

    När man skriver en rubrik ska man låtsas att annonsen inte innehåller någon annan text, för det är så man skapar en rubrik som är lätt för betraktaren att förstå. Det är i alla fall på ett ungefär vad Jack Hansen skriver, om jag inte missminner mig.

    Jag håller inte med. Skriver man en brödtext, så vill man att den ska bli läst. Då måste rubrikens uppgift vara att locka till läsning av brödet, inte att vara självförklarande. Precis som Louise är jag ett stort fan av vitsiga rubriker, som absolut inte förklarar sig själva.

    Lovar att hålla ögonen öppna efter exempel. :-)

  3. petter skriver:

    i bo bergströms bok ‘effektiv visuell kommunikation’ finns det en annons som har en riktigt bra rubrik. den går ungefär så här:

    ”den här anonsen har fem stavfel.

    tyvärr kommer en kvarts miljon svenska ungdomar aldrig att hitta dem.”

    sen kommer brödtexten som handlar om svenska ungdomars svårigheter i skolan.

    jag gillar den. den skapar uppmärksamhet, och den får mig att läsa vidare.

  4. Ida skriver:

    Det där far mig osökt att tänka pa boktitlar. Om en boktitel (eller bokrubrik?) är bra, köper jag boken. En av arets augustnominerade i ungdomslitteraturklassen är Gunnar Ardelius ”Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig sa himla mycket”. DET är en bra bokrubrik.

  5. Mattias skriver:

    Vilket osökt får mig att tänka på Håkan Hellströms ”Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig” (Säg det fem gånger riktigt snabbt…)

    Vacker boktitel, må jag säga. Som annonsrubrik hade den nog dock inte varit någon höjdare.

  6. Henrik skriver:

    Men vad är då en bra rubrik? Jag har läst ett antal böcker i ämnet och alla rekommenderar att rubriken inte skall vara vitsig utan konkret, påvisa fördelarna med produkten/tjänsten, helst innefatta varumärket o.s.v.
    Dock tycker jag sällan just se sådana rubriker.
    Måste ju betyda att böckerna antingen inte har någon större inverkan på våra copywriters eller att de böckerna förespråkar inte riktigt fungerar.

  7. Mattias skriver:

    Henrik: Du har en viktig poäng. När jag skrev det där inlägget för ett och ett halvt år sedan trodde jag nästan att det fanns en formel som skulle ta mig till den perfekta rubriken. Nu har jag insett – rätt eller fel – att den rubriken inte finns. Istället skapas den utifrån varje kommunikativt problem man ställs inför. En rubrik MÅSTE inte vara konkret, och den får vara vitsig när det är på sin plats. En rubrik ska locka till läsning. Om det kan göras med finess och bibehållen relevans, då har du en riktigt bra rubrik.

Kommentera