Jakten på den perfekta rubriken

"Rubriken är det viktigaste i texten; den måste fånga läsaren, skapa förtroende och få henne att agera." Har du hört det tugget förut? Själv tycker jag mig ha läst det här till leda. De goda råden kring rubrikskrivande blir vattniga om de inte knyts till exempel. Därför ger jag mig ut på jakt efter den perfekta rubriken. Det vore kul om du hängde med. Vi kommer förmodligen inte hitta den (finns den ens?), men vi kommer säkerligen att förstå mer om vilka rubriker som det verkligen svänger om – och varför det nu gör det.

Jag har börjat samla på mig annonser med rubriker som jag gillar – och som jag inte gillar. Flera av dessa kommer jag att ta upp här, och så kan vi tillsammans stöta och blöta dem (det börjar låta närmast äckligt pedagogiskt, men låt gå för det). Just nu maler mina tankar stenhårt kring frågan "Vad är en riktigt bra rubrik?" och meningen med hela det här inlägget är att förbereda dig och mig för Jakten. Börja fundera du också, samla annonser; det kommer att behövas om vi ska nå fram till målet.