Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Rubriken: Den här anonsen har fem stavfel

I Jakten på den perfekta rubriken (som vi inledde häromdagen) föreslår signaturen Petter en annons från Lärarnas Riksförbund. Den belönades 1997 med Guldskrift (Guldägget för bästa copy) Byrån bakom heter Blanking Malmö, och copywriter är Ulf Adamsson. Annonsen i pdf-format här.

Petter skriver: ”Jag gillar den. Den skapar uppmärksamhet, och får mig att läsa vidare.”

RUBRIKEN
Den här anonsen har fem stavfel.
Tyvärr kommer en kvarts miljon svenska ungdomar aldrig att hitta dem.

Rubriken är två meningar med fem respektive elva ord. Den första talar om att annonsen innehåller fem stavfel. Den andra hävdar att en stor del av svenska ungdomar inte kommer att hitta dem. Efter att ha läst rubriken förstår man problematiken: många unga är inget vidare på att läsa (eller skriva?). Jag tycker samtidigt att rubriken provocerar; ”vad är de för fem stavfel då? Jag ska minsann hitta dem.” Detta gör att blicken letar sig ner mot resten av texten. Uppmärksamhet känns som ett ledord här. Gjorde rubriken dig nyfiken på att läsa vidare?

BRÖDTEXTEN

Vi vet inte om det är exakt 250.000 av dagens ungdomar som inte hittar felen. De kanske är 200.000, eller rentav 300.000. Men vi vet att bortåt 20.000 elever som gick ut nian i våras har svårt att läsa. Många förstår t ex inte ord som ”dal” eller ”öde trakt”.
Tänk dig att den här utvecklingen fortsätter. Då har vi nästa år 40.000 ”nya” ungdomar som inte förstår. Om tio år har de ökat med 200.000, och om tjugo år med nästan en halv miljon.
Tänk dig sedan att det är dagens ungdomar som ska ta över vårt sammhälle, bli våra politiker, våra nya sjuksköterskor, våra nya poliser, våra nya företagsledare, läkare och snickare.
Vi lärare är bekymrade. Varje dag upptäcker vi en ny elev som inte kommer att klara sig. Var fjärde elev i nian klarar t ex inte femmans mattematik.
Ändå kan vi ju inte annat än att fortsätta tro att det är meningsfullt att lära ut kunskap, att ge våra elever ett språk, att ge dem värderingar och normer som de har nytta av i livet.
Men vad vill samhälet?
Företagen skriker efter kompetenta människor, annars hotar de flytta utomlands. Politikerna talar om kunskapslyft för de arbetslösa och om vikten av att lära sig nya saker.
Men vem talar med barnen?
Vem talar om deras möjligheter att skapa ett blomstrande samhälle för sig själva och sina barn? Vi skule önska att de som fördelar resurserna i samhället kunde lära sig stava till ”prioritering av skolan”. Annars är det stor risk att hela Sverige blir en öde trakt.


Sverige börjar i skolan.
Lärarnas Riksförbund – LR

***

Vad tycker du om rubriken? Och hittar de de fem stavfelen? (Själv har jag hittat fyra, har en femte misstänkt, men tycker att det är tveksamt, så det ska bli spännande att höra vad du hittar).



5 svar till “Rubriken: Den här anonsen har fem stavfel”

  1. Jonas skriver:

    Det var ju inte så klurigt 😉
    ———
    anonsen
    sammhälle
    mattematik
    samhälet
    skule

    ——–

    Jag håller om att rubriken provocerar och att det blir lite av en utmaning för läsaren att hitta stavfelen, och för att hitta stavfelen måste man förstås läsa texten.

  2. Mattias skriver:

    ”Det var ju inte så klurigt ;)”

    Nä, kanske inte. Det finns en stark drift i mig att stava rätt, så jag missade att stava fel till samhället (samhälet) när jag skrev av annonsen (eller anonsen), men nu är det åtgärdat.

  3. Louise skriver:

    Ja, jag fick också fram just de fem orden. Tänk om jag inte hade en enda? Då hade det varit kört för mig också, även om jag inte går i nionde klass.
    Angående rubriken så fångade den mig. Men det var mest för att jag liksom andra ville se om jag kunde hitta de fem felen. Läste jag då verkligen annonstexten? Eller skummade jag igenom den för att hitta felen? Gick budskapet in? Förmodligen, eftersom de redan i rubriken fick fram det de vill säga. En bra rubrik helt enkelt.

  4. Fredrik R skriver:

    Det får mig att tänka på en annan skolrelaterad rubrik, ”Ett av tjugo barn mobbas”, med b:et placerat en bra bit från de andra bokstäverna. Riktigt smart. Gissar att copyn kände sig rätt nöjd när han insåg att det stämde med antalet bokstäver. :-)

  5. Fredrik R skriver:

    Eller hon! Förlåt, Louise …

Kommentera