Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Någon som är förvånad?

Willys: Någon som är förvånad?

I förra veckan fick jag i uppdrag att skriva texten till en annons för livsmedelskedjan Willys. Bakgrunden till annonsen var en artikel i Östgöta Correspondenten, som visat att Willys har de lägsta matpriserna i stan. Det var ett snabbt jobb med kort korrektursväng och sedan iväg till tidningen. Annonsen publicerades i Corren i lördags. Självklart vore det spännande med respons.

COPYN
Rubrik: Någon som är förvånad?

Det råder matpriskrig i Linköping. Det gillar vi på Willys. Corren har jämfört* priset på en matkasse med vanliga varor hos butiker både i och utanför stan. Resultatet visar att det är Willys och ingen annan som ger dig Linköpings billigaste matkasse. Det gör oss stolta så klart, men inte förvånade. Att erbjuda våra kunder Sveriges billigaste matkasse är vår affärsidé. Det ger dig pengar över till annat. Från Ystad till Luleå har vi 107 butiker, och vi håller samma låga prisnivå överallt. Och vi kommer att fortsätta att pressa priserna – det är ett löfte från Sveriges ledande lågpriskedja.



6 svar till “Willys: Någon som är förvånad?”

  1. Fredrik R skriver:

    Måste kännas grymt kul att de visar sånt förtroende för dig. Och varför skulle de inte det? Välskriven brödtext, bra rubrik. Ska jag anmärka på något, så är det möjligen att ”i och utanför stan” är lite otydligt (det skulle kunna syfta på hela Sverige).

    Men det är bara en petitess. Är stolt över att vara din klasskompis, Mattias. :-)

  2. petter skriver:

    jag gillar copyn. speciellt rubriken (engagerande) och första biten av brödtexten. sista meningarna tycker jag dock känns lite… utslitna och onödiga.

    utslitna därför att meningar som ”samma låga prisnivå överallt” och ”fortsätta att pressa priserna” känns så klichéartade. å andra sidan är det ju rakt på sak…

    onödiga därför att annonsen, med tanke på ”från ystad till luleå…”, hade en relativt stor lokal förankring.

    om copyn hade slutat med ”det ger dig pengar över till annat.”, alternativt någon till mening med annat innehåll än nu, hade jag gillat den ännu mer. nu känns det som att man gottar sig för mycket åt framgången i undersökningen – imo. svårt att förklara, en känsla jag fick bara.

    men hey, vad vet egentligen en liten lekman som jag. det var i alla fall min spontana reaktion.

    en liten vidare tanke: inför julmatsruschen vore det väl passande att släppa en annonskampanj som utgår från samma undersökning? och typ det du skrev, ”det ger dig pengar över till annat”-tema (till julklappar, exempelvis). :)

    roligt att få se alster du producerat. mer sånt!

    förresten: hur mycket av layouten bestämde du (om du bestämde något)?

  3. petter skriver:

    och ja, håller med föregående talare. roligt att de visar stort förtroende för dig!

  4. Mattias skriver:

    Petter: kul att du ? på det stora hela ? gillade rubriken och brödtexten.

    I sin kommunikation har Willys förstått värdet av att konsekvent framhäva det viktigast: att de ständigt har låga priser på alla varor överallt ? och att man vill pressa priserna ännu mer. Det är anledningen till att de två sista meningarna har tagits med.

    Corren har stor spridning och når fler städer än bara Linköping. Därför vill Willys framhäva att man också på andra orter håller samma låga prisnivå. Med det rikstäckande perspektivet (?Från Ystad till Luleå?) vill man förtydliga att man är Sveriges ledande lågpriskedja.

    Du tänker helt rätt kring julen. Just nu kan jag inte avslöja mer än att Willys redan tänkt likadant. Du ? och ni andra ? får se kampanjen när julen närmar sig.

    Angående utformningen: jag hade mycket lite att säga till om. En formgivare på byrån ?satte? annonsen.

  5. Samuel skriver:

    Kul Mattias! Grymt att göra Willys-annonser, det är rätt mycket bikelife över det. Jag ska snart börja praktisera också, slutade jobbet i dag och börjar praktisera på måndag.

  6. Louise skriver:

    Otroligt kul att du har blivit publicerad. Det måste ha varit oerhört nervkittlande att se den i tryck?! Detta visar bara på hur duktiga studenter det finns i vår klass. Pelle har ju även han fått möjlighet att finnas med i tryck (Resumé förra veckan). Jag är också otroligt stolt över att få vara klasskamrat med så fina skribenter och produktionsledare.

Kommentera