Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det här vill jag verkligen läsa

Jag har hittat en rubrik som får mig att vilja läsa. Och den kommer från oväntat håll; från numera fusionerade Nordiska Fondkommission. Rubriken får mig – som inte är det minsta intresserad av aktier – att ägna 247 sekunder åt att läsa brödtexten.

RUBRIKEN
Om du inte har 500.000:- i aktier är det bortkastad tid att läsa det här.

Får du också lust att läsa? Då kan vi enas om att copywriter Johan Olivero har gjort ett och annat rätt. Det tyckte juryn för Guldskrift 1998 (Guldägget för bästa copy) också. Nu hittar man Johan Olivero på Forsman & Bodenfors, där han bland en hel del annat varit med skriver för Apoteket och Systembolaget.

Tillbaka till rubriken. Våldsamt få människor har en halv mille i aktier. Den egentliga målgruppen för annonsen är minst sagt minimal. Men många vill läsa när de blir tillsagda att de inte borde (åtminstone jag). Man skulle kunna tänka sig att formulera rubriken Alla som inte har 500 000:- i aktier behöver inte läsa det här. Eller Har du inte 500.000:- i aktier kan du sluta läsa nu. Men den slutliga rubriklösningen känns klockren. Möjligen är det orden ”bortkastad tid” som gör det hela så kraftfullt. Det känns som att det är någonting hemligt som gömmer sig i texten, och att man till varje pris (nåja…) vill hitta det.

Känner du likadant? Jamen, läs hela annonsen här då.

Ett svar till “Det här vill jag verkligen läsa”

  1. Fredrik R skriver:

    Klart att man alltid vill göra tvärtom mot vad man blir tillsagd – det bor en liten nyfiken, klåfingrig unge i oss alla. På så sätt är rubriken bra.

    Å andra sidan, vad är det för poäng med att folk som INTE tillhör målgruppen läser annonsen?

Kommentera