Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Garmin: Visar vägen till uppiggande drivmedel

103270-3

Uppgiften
I veckan fick jag i uppdrag att skriva en rubrik till en annonsserie för navigationssystem från Garmin. Just det, en rubrik skulle skrivas. De övriga i serien hade redan producerats och publicerats i dags- och fackpress. Annonslösningen är en streckad illustration i rött med rubrik och brödtext i botten. Tidigare illustrationer har föreställt en säng (Visar vägen till en skön natts sömn.) och bestick (Visar vägen till allt matnyttigt på resan.)

Tänket
Min uppgift var nu att skriva en rubrik i samma stil, men för den med bensinpumpen. Rubriken skulle ha samma ton som de tidigare rubrikerna, börja med Visar vägen… , och brödtexten skulle vara densamma.  Jag började med att fundera kring bensinstationer. Vad gör man där? Varför stannar man? Är de svåra eller enkla att hitta till? Vad är det viktigaste som säljs där? Jag kom fram till att en bensinstation på något sätt är en viloplats, där man fyller på energi (både för bilen och sig själv) och får en stunds avkoppling. Bensin, kaffe, korv och godis är det viktigaste att handla när man är ute och reser. För att handla den där litern mjölk på den lokala macken behövs förmodligen inget navigationssystem.

Görandet
Jag skrev ett tjugotal rubriker. Flera av dem var för "säkra" (Visar vägen till drivmedlet.), andra för långa (Visar vägen till energin som för dig vidare.), för korta (Visar vägen till drivet.) eller för lustiga (Visar vägen till korv och soppa.)

Resultatet
Mina tankar rörde sig kring kaffe och bensin, och att man på stationen fyller på både bilen och sig själv. De är båda medel som piggar upp och som driver en vidare. I fallet kaffe får drivmedel också en annan innebörd. Rubriken blev därför: Visar vägen till uppiggande drivmedel. Annonsen publicerades idag (söndag) i Göteborgs-Posten.

 103270-2

Nu är det du: Har jag hittat rätt ton? Samspelar rubrik och illustration? Svänger det om rubriken?



7 svar till “Garmin: Visar vägen till uppiggande drivmedel”

  1. petter skriver:

    Garmin visar vägen till Viagra (uppiggande drivmedel)? 😉 Allvarligt, är det bara jag som tycker bilden för med sig vissa associationer? (Sen vet jag att alla förstår att det handlar om en bensinmack, men min första reaktion var lite rolig ändå.)

  2. Louise skriver:

    Du är verkligen på gång Mattias. De måste uppskatta dig något otroligt på byrån. Du har hittat rätt ton i rubriken, och det är bra att du är konsekvent. Mycket tänkande kring rubriken, vilket jag tror är underskattat på byråer. Ibland verkar det som om akutjobb görs i för hög fart och bakgrund och tanke glöms bort.
    Mycket bra jobbat! (ett av mina få avverkade utropstecken)

  3. Louise skriver:

    Förresten… på tal om annat. De annonsbanners som visas på din sida har jag haft stor nytta av. Nallebudet använde jag mig av när min mamma fyllde år i helgen. Hon blev glatt överraskad när det damp ned en nalle i brevlådan. Kul att du har annonser som inte är irriterande.

  4. Fredrik R skriver:

    Bra jobbat, igen. Synd att du inte fick skriva brödet ? då hade vi sluppit särskrivningarna ”widescreen displayen” och ”TMC mottagaren”.

    Hittade du nån jacka förresten? :-)

  5. Mattias skriver:

    Louise: Kul att du gillade tonen. Tack för utropstecknet.

    Angående banners: personligen stör jag mig på hur de är placerade och att de överhuvudtaget finns där. Men kul att du gillade dem.

    Fredrik: Såg också de där särskrivningar – synd (i dubbel bemärkelse).

    Jacka? Visst. 900 på TopMan.

  6. matpe skriver:

    Såg en version av annonsen i en av gratistidningarna i fredags. Eftersom jag kände igen den härifrån tog mig tid att läsa all text. Något jag reagerade på var meningen ”På den stora, färgstarka 4,3-tums widescreen displayen tar du reda på …” Det hela känns som en stor särskrivning. Jag vet dock inte hur det borde vara. Att blanda siffror och engelska ord – i en svensk text – är en riktig utmaning.

  7. Mattias skriver:

    Matpe: Som jag skrev ovan var brödtexten fastslagen sedan tidigare, och mitt uppdrag var att skriva rubriken. Jag håller med dig om att meningen innehåller särskrivningar, men kan inte påverka den saken.

    Detta är något jag omedelbart fått lära mig när jag började praktisera: när kunden väl har godkänt en annons (med utförande och text och hela klabbet) är det högst oproffsigt att ändra i texten. Lösningen är ju så klart att göra allt rätt från början.

Kommentera