Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Rubriken: Studenter! Nu kostar stans största dagstidning mindre än ett halvt frimärke.

Göteborgs-Posten vill få fler studenter att prenumerera. Därför sänker man priset – ordentligt. Alla under 26 år får 25% rabatt. Tidningen kostar då 2 kronor om dagen. Man har valt att kommunicera genom annonser i egna tidningen samt i Nöjesguiden. Under perioden har tidningen också delats ut på högskolor och universitet i Göteborgsområdet. Men det jag vill rikta blicken mot är rubriken i annonsen.

RUBRIKEN
Studenter! Nu kostar stans största dagstidning mindre än ett halvt frimärke.

BRÖDTEXTEN
Nu har vi sänkt studentpriset på GP! Det betyder att du som prenumererar bara betalar två kronor om dagen för stans största dagstidning – full av nyheter, nöje, ekonomi, sport, debatt och mycket annat. Gå in på www.gp.se eller ring 031-80 47 00 så har du snart en tidning i brevlådan.

Ovanför rubriken fick ett frimärke som på höjden är halvt avklippt. Rubriken är placerad i versaler mitt på sidan, medan brödtexten ligger i botten (till vänster om GP-logotypen). 

Jag tycker att detta är genialt enkelt, inget tillklånglat, bara rakt på: nu kostar det bara ett halv frimärke om dagen. Det känns ju som mindre än ingenting. Målgruppen är självklar och tilltalas på ett sätt som man sällan ser (Studenter!). På ett skickligt sätt har man också fått in "stans största dagstidning", och jag tror att de flesta omedelbart gör kopplingen till Göteborgs-Posten.

Vem är gjort? Ja, säg det. Forsman & Bodenfors arbetar ju traditionellt med GP, men i detta fallet kan det inte uteslutas att den egna marknadsavdelningen gjort jobbet. Någon med bättre koll får gärna upplysa oss andra.

HUR HAR DET GÅTT?
Efter en vecka hade 800 studenter nappat på erbjudandet.
Läs mer: GP siktar på 2 500 nya unga läsare (Pressens Tidning).



Kommentera