Som en boll utan innehåll

Vacker men innehållslös. Så kan man enkelt förklara en floskel. Och de dyker upp mest överallt. Inom sportens värld finns "Vi har en hög lägsta-nivå" och "Bollen är rund". Inom mediebranschen kryllar det av dessa tomma fraser. Sveriges Mediebyråer har bestämt sig för att göra en topplista. Och du kan vara med bestämma! Den slutliga floskeltoppen kommer presenteras i samband med Stockholm MediaWeek i början av maj 2007.

TIO-I-TOPP JUST NU

  1. Pinpointa
  2. Ta rygg
  3. Hygienfaktor
  4. Leverera
  5. Kvalitetssäkra
  6. Viral
  7. Helikopterperspektiv
  8. Koncepttänk
  9. Kreativ höjd
  10. Lyfta frågan

KORTA REFLEKTIONER
Pinpointa? Den senaste tiden har ordet försvenskats och har dykt upp lite här och var. Och jag har inte riktigt förstått innebörden. Nu vet jag mer. Här är vad jag lärt: Att pinpointa handlar om exakthet. Pin är engelska och betyder knappnål; pinpoint är själva knappnålshuvudet. Som verb betyder pinpoint "att sätta fingret på något". I de flesta textsammanhang som jag jagat fatt på är ordet ett annat sätt att säga "ringa in", "peka ut", "utmejsla" eller "välja ut". Researcher.se använder till exempel uttrycket "pinpointad målgrupp" när han skriver om SEB:s reklamfilm Forever Young.

Hygienfaktor, då? Att byta kallingar minst en gång i veckan och använda deo? Kanske, men inte alltid med den betydelsen. Häng med i ett exempel: Fram tills i fjol saknade Uppsala skyltar som hälsar bilisterna välkomna längs med vägen. Detta tyckte näringslivschefen var förfärligt, och sa: "Finns det någon stad i Sverige som inte hälsar välkommen? Det här är en hygienfaktor." På samma sätt är "relevant kunskap" en hygienfaktor för arbetssökande, och "gott omdöme" en hygienfaktor för personer i chefsposition.

Är viral ett nytt ord för dig? I så fall är vi två. Viral är en utrikisk medicinsk term, ett adjektiv som betyder virus- (som i exempelvis viral advertising). Internet har gjort det möjligt att ursnabbt tipsa andra om produkter som är lysande (eller att varna för bottennapp). Så har begreppet viral marknadsföring uppstått. Säg att du skickar ett tips till någon, som tipsar tio andra, som var och en i sin tur tipsar sjuttiotvå pers, som i sin tur… ja, du fattar. En smärre epidemi bryter ut, och där har vi kopplingen till virus.

Vill du läsa mer om viral marknadsföring? Beta Alfa har sammanfattat en uppsats i ämnet. Läs allt här.

DIN TUR!
Vilka floskler har du en hatkärlek till? Saknar du någon på listan?