Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tydligheten är tydligen viktigast

RÅDET
1. Var tydlig.

Så enkelt är det viktigaste rådet från Jack Hansen i boken Konsten att skriva så dina kunder vill köpa. ”Målgruppen får inte missa annonsen”. Tydligheten leder till att betraktaren snabbt och utan problem förstår vad du vill säga. En annons ska därför byggas kring ett dominerande element; använd en stor bild eller en stor rubrik (inte båda i kombination). Välj det som är viktigast för att kommunicera budskapet. Se till att säga det som ska säga, och inget mer.

EXEMPEL
Jag har hittat två annonser som kan fungera som exempel på denna talande tydlighet.

103270-13
Gigantisk radannons för Pause Ljud & Bild
Byrå: Åkestam Holst
Copywriter: Mark Ardelius
(Annonsen knep tredjeplatsen i oktober-upplagan av Månadens print i Resumé)

103270-12
Annons för Greenpeace
Recycle paper. Save trees
Byrå: JWT Manila, Filippinerna 

TACK. FLER RÅD?

2. Var personlig. Men ställ dig inte in eller träng dig på. Tänk dig att du skriver för någon som du känner.

3. Behandla målgruppen med respekt. Skriv till andra som du själv vill bli talad till.

4. Leverera ett erbjudande. Löftet eller belöningen kan vara uttalat eller outtalat, men det måste finnas där.

5. Skriv från hjärtat. Skapa eller stärk en relation med målgruppen.

6. Skriv kort, utan att lämna logiska luckor. Säg det du ska säga. Om det kräver tre sidor, skriv tre sidor. Räcker tre rader, skriv då tre rader.
     



Kommentera