Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Västtrafik-effekten räddar världen

103270-7

Bromsa växthuseffekten och få fler att åka kollektivt. Det verkar varit tanken bakom Västtrafiks kampanjer under hela hösten. Detta kommunicerar man nu genom reklamtavlor i Göteborgs busskurer. Jerlov har tagit fram kampanjen, Patrik Spång har skrivit copyn.

Copyn
Rädda jorden före frukost.
Ta bussen till jobbet.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Missade du precis chansen att rädda vår planet?
Om tio minuter får du en ny.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Ett litet steg ombord.
Ett jättekliv för miljön.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

För att bromsa den globala uppvärmningen krävs ett mirakel.
Att du tar bussen till jobbet.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

***

Sätt dig på en buss idag.
Annars sitter vi i samma båt imorgon.

Åk med oss och bromsa växthuseffekten.
Västtrafik

Vad jag tycker
Det är stora ord och enkla lösningar. Det är kontrastrikt och rätt kul. Det är härligt att se hur bra copy gör sitt jobb, hur texten skapar ett allvarligt budskap med en lätt underfundig ton. Om jag hade fått vara med och bestämma hade den femte texten slaktats. Anledningen är att de fyra första hänger ihop genom att spela på hjältemod genom en enkel handling (”Rädda jorden”, ”…rädda vår planet”, ”…krävs ett mirakel” och travestin på Neil Armstrongs berömda ord). Att vi riskerar att snart sitta i samma båt tolkar jag mer som ett hot, och budskapet faller därför utanför ramen.

Hur har de tänkt? Det får vi snart veta. Jag har bollat frågan vidare till Patrik SpångJerlov.

Vad tycker du? Bra eller fantastiskt – eller riktigt uselt? Låt höra.

4 svar till “Västtrafik-effekten räddar världen”

  1. Fredrik R skriver:

    Jag har inte tänkt på förut att den femte texten inte passar in, men nu när du säger det håller jag med. Dessutom var jag lite tveksam till några av annonserna som satt uppe på spårvagnar och bussar för några månader sedan (där rubrikerna bl.a. sa att den som reser med Västtrafik får en belöning om ett par hundra år). Brödtexterna där kändes jobbigt pratiga.

    Men på det stora hela tycker jag att kampanjen är klockren. På ett väldigt tydligt sätt framhåller Västtrafik en av de största fördelarna med kollektivtrafik, samtidigt som växthuseffekten får allt större utrymme i media. I stort sett varenda göteborgare lär ha sett den här kampanjen, och har därmed budskapet ”Åk med oss och minska växthuseffekten” i bakhuvudet varje gång det är dags att ta sig från punkt A till punkt B. Lysande.

  2. Greta skriver:

    Reklam har jag inte så mycket aning om, som du vet, men jag gillar den. Det är korta sköna punchlines och även om det är en reklam så har dom ju rätt i det dom säger, rent faktamässigt och det tycker jag gör att man drabbas av den mer personligt. Jag håller absolut med dig om hot-touchen, hot är sjukt osexigt i alla sammanhang. I den här specifika frågan (jag ser det som en ren miljöfråga o inget annat, eller visst var det det handlade om? :) är reklamen genial. För det är precis det som måste förändras: Människors enskilda handlande. Vi måste förstå att det jag gör spelar roll. Sen att Västtrafik är ett vinstdrivande företag som vill värva kunder är ju en helt annan femma. Det förstår ju inte jag som är en insnöad miljönisse…

  3. evelina skriver:

    jag tycker att den är jättebra. trots att kampanjen kanske främst är till för att locka nya resenärer, så ger den ju också cred åt oss som åker kollektivt varje dag året runt. som ett tack. och ärligt talat, man behöver lite cred ibland när man väntar i regnet.

  4. Fredrik skriver:

    Mycket bra! Känns som om det träffar mig direkt!

Kommentera