Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Allum med intelligensen i bakfickan

En copywriter har – jämfört med en journalist – mycket mer tid på sig för att få ihop texten. Därför är det ordentligt upprörande att läsa dålig copy. Det tycker Sören Blanking. Det tycker jag också. Förmodligen är du av samma åsikt.

FÖRBANNAT DÅLIG
Dålig copy är copy som överdriver, ljuger, förlöjligar, förvrider och struntar i att ta läsaren på allvar. Sådant blir man lätt förbannad på. Sören Blanking förklarar:

Människor är inte dumma. I många annonstexter ser det ut som skribenten tror att människor har stoppat intelligensen i bakfickan. Så är det inte. De annonstexter som är luddigt skrivna är också luddigt tänkta.


EXEMPLET

En spårvagn gnisslar förbi, och längst sidan hänger en reklamskylt. Det står: Jul är klappar. Avsändare är Allum, ett någorlunda nyöppnat köpcentrum i Partille (någon mil utanför Göteborg). Jag läser igen innan spårvagnen försvinner bort. Jul är klappar. Verkligen?

EN REN LÖGN
Självklart måste ett köpcentrum försöka kränga så mycket julklappar det någonsin går; så långt är jag med. Men är jul verkligen klappar? Är det inte precis den känslan som tynger var och varann av oss under de här regniga veckor fram till jul? Jag tror det. Och jag tror samtidigt att dessa tre ord – som i sig skapar en ren och skär lögn – tar musten ur oss istället för att få oss köpsugna. Jag kanske tar i, men på något sätt känns dessa ord som ett slag i ansiktet. Jul är klappar. Nä, jul är inte klappar. Inte bara. Jul är oändligt mycket mer, och att påstå annat är en förenklad lögn som gör mig förbannad. Är du av samma åsikt?

***

Allum är utvecklat av Steen & Ström Sverige, som också driver köpcentret. Inför julen meddelar företaget att de ”struntar i julklapparna i år” och istället skänker pengarna till Situation Sthlm (som arbetar med hemlösa i huvudstaden). Tanken är självfallet beundransvärd, men rimmar illa med påståendet att ”jul är klappar.

***

När läste du en copy som gjorde dig förbannad senast? Dela med dig. Annars har jag en till på lager. En från com hem.

 

 



7 svar till “Allum med intelligensen i bakfickan”

  1. Louise skriver:

    Nej, jag håller med dig, jul är inte klappar. De kunde inte säga emot sig själva lite mer med det budskapet? Jul är klappar men vi bryr oss inte om dem. Jaha. Hur ska ni ha det? Kunde de inte ha sagt något i stil med att jul handlar om att ge?

  2. Mattias skriver:

    Ja, precis. Julen handlar om att att ge vore vackrare. Själva kundnyttan med ett köpcentrum borde ju vara något i stil med: ”Hos oss kan du hitta alla klapparna under ett tak och få mer tid över till annat”. Det ska dock påpekas att både ”under ett tak” och ”mer tid över till annat” är extremt slitna uttryck. Men men…

  3. Louise skriver:

    ”Du har allum tid i världen att finna den rätta julklappen.” Eller?!

  4. Mattias skriver:

    Nja. Den ordleken känns ju en aning krystad, lite lång och knappast sann. Kanske var det inte ett fullständigt seriöst förslag. Eller?

  5. Maria skriver:

    Steen & Ström är ju inte Allum, men jag håller med om att det är olyckligt att man kommunicerar olika budskap på samma hemsida. Jag röstar för ”Julen handlar om att ge” som Louise föreslog.

  6. Fredrik R skriver:

    Aldrig dissa, Mattias. Aldrig dissa. 😉

    Inspirerad av Louises ”Jul handlar om att ge” röstar jag för ”Jul är gåvor”. Då har man bara bytt ut ett enda ord jämfört med den faktiska kampanjen, men med ”gåvor” istället för ”klappar” blir stämningen mer biblisk än kommersiell. Och det kan nog vara bra här.

  7. Mattias skriver:

    Det handlar knappast om diss, utan om att jag tror att rubriken med ”…Allum tid…” skulle fungera mindre bra i detta sammanhang. Både diss och hiss måste få finnas med när man diskuterar text. Om man inte vågar urskilja vad man tror eller av erfarenhet vet inte fungerar är det svårt att utvecklas. Har jag fel?

Kommentera