Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Läs detta innan du korsar gatan

103270-29
Högerklicka > Välj Visa bild… för större bild (i Firefox).

Att man ska titta noggrant – först åt vänster, sedan åt höger – innan man går över gatan lärde sig de flesta redan tidigt. Men hur uppmanar man vuxna människor att göra likadant? Fråga reklambyrån FCB (Foote Cone & Belding) i Portugal och copywritern Maria Pedro.  De har skapat den här annonsen.

Avsändare är ACA-M (Trafiksäkerhetsverket i Portugal). Jag är svag för sådana här texter, där läsaren hålls på sträckbänken och poängen landar i sista meningen. Ord känns fattiga. Vad känner du?  



5 svar till “Läs detta innan du korsar gatan”

  1. petter skriver:

    jag gillar den! som du säger, trevlig poäng.

  2. e skriver:

    Mycket bra ja. Gjordes nåt liknande för Stockholm Open för några år sedan, men det var mer ett kul manér. Här blir manéret budskapet. Och idén bär i flera medier. Lysande faktiskt.

  3. Emil H skriver:

    Jo, idén är inte ny. Finns en liknande av Luke Sullivan i hans ”Hey Whipple – Squeeze this!”, när han fick uppdraget att göra en annons för just tennis.

  4. Mattias skriver:

    Där ser man. Var det Luke Sullivan som skrev för Stockholm Open eller var hans annons för någon annan tennisturnering?

    Jag tycker inte man kan sätta likamedtecken mellan tennis och trafiksäkerhet. Idén här blir i mina ögon inte sämre för att den inte är ”ny”. Överhuvudtaget tycker jag att diskussioner om huruvida en idé är ny eller ett visst manér är gjort ger mycket lite. Hur försäkrar man sig om att den idé man just fått är ”ny”? Går det?

Kommentera