Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Lasse Collin lästipsar

Lasse Collin tyckte i efterhand att han i intervjun borde ha gett tips på copyböcker. Han väljer därför att lyfta fram dessa två:
 
Tala inte om för mamma att jag jobbar med reklam! (Hon tror jag jobbar som pianist på en bordell)
Författare: Jacques Séguéla
Svenska Dagbladet, 1987
ISBN 91-7738-138-6

Denna bok hittar man knappast i någon av de större boklådorna. Jag är lycklig som kom över ett gammalt exemplar hos ett antikvariat i Umeå. För dig som vill köpa boken finns den i två begagnade exemplar hos Bokbörsen (för 90 respektive 120 kronor). Försten dit!

The craft of copywriting
Författare: Alastair Crompton
Hutchinson Business, 1987
ISBN 0-09-168031

Denna bok finns att köpa begagnad från engelska Amazon. Bästa priset är 230 kronor exklusive frakt.

Tack för tipsen, Lasse!



2 svar till “Lasse Collin lästipsar”

  1. Maria skriver:

    Tips är bra!
    Jag knep en av dem! Ser fram emot intressant läsning med intressant titel.

  2. Mattias skriver:

    Gött! Jag hoppas få min bok innan jul. Det ska bli härligt läsning i mellandagarna. Meddela gärna var du tyckte när du läst ut boken.

Kommentera