Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

REA!-mannen och Hi-Fi Klubben

103270-31

Det är inget större nöje att läsa dagstidningarnas annonser i mellandagarna. Landets alla copywriters verkar ha tagit långledigt. I deras ställe vikarierar REA!-mannen och MELLANDAGSREA!-mannen. De båda har ett extremt reducerat ordförråd, och nöjer sig ofta med att komplettera sina namn med efterföjande procenttal eller BÖRJAR IMORGON! Det är rea, rea, rea, rea överallt. Stort och skrikigt och i knallrött ska det vara för att höras bland alla andra som ropar samma ord. Och det funkar rent kommunikativt. "Här handlar det om kräng, om att sälja. Då ska det se ut så här", som min klassföreståndare uttryckte det när vi diskuterade bra och dålig reklam. "Det tar mig emot att säga det, men det där [en färgglad ALPINREA 50-70% från Udéns Sport] är en bra annons. Den säljer. Garanterat". Han har rätt. Tyvärr. REA-mannen och hans vän MELLANDAGSREA gör med andra ord sitt jobb under de här dagarna. Men någon större behållning av annonstexterna har den intresserade då rakt inte. Men:

***

103270-32

Hi-Fi Klubben hör till dem som ror uppströms i den strida rea-floden. I ett direktreklamutskick proklamerar de sitt motstånd mot "konstiga reapriser". På insidan finns en copy som förklarar deras ställningstagande.

COPYN
Rubrik: Vi säljer aldrig ut våra principer!

År efter år händer samma sak. Extrapriser dyker upp överallt och du blir bombaderad av det ena fantastiska erbjudandet efter det andra. Och år efter år blir du dragen vid näsan. I själva verket har inte prissänkningarna någonting med verkligheten att göra. Vi tål det inte, och tänker inte sluta tjata på branschen förrän de slutar med fusket!

På Hi-Fi Klubben kostar varorna vad de kostar. Men ett bra köp är ett bra köp, oavsett om det finns ett tidigare pris eller inte. Hos oss är produkterna inte dyrare än på andra ställen – de är bara bättre! Ibland sänker vi ändå priserna på några produkter när vi rensar upp på lagret eller bland butikshyllorna, eller när vi har t.ex. har köpt in ett restparti hos tillverkaren till ett särskilt fördelaktigt pris. Och då höjer vi inte det tidigare priset för att ge dig en falsk känsla av att kunna göra ett klipp – det får de andra stå för. Vi säljer aldrig ut våra principer.

KORTA REFLEKTIONER
Texten är rapp (11 meningar), lästläst (LIX är 30) och har en behaglig variation av korta och längre meningar. Den är upprorisk i sin ton, med formuleringar som vi tål det inte och vi tänker inte sluta tjata.  Hi-Fi Klubben ställer sig här på konsumentens sida mot den rea-bombaderande branschen. De argument som används är att 1) ett bra köp är ett bra köp, 2) produkterna är bättre 3) vi höjer inte tidigare-priset när vi sänker priset på en vara. Dessa argument lyfter fram Hi-Fi Klubben som en butikskedja som står för hög kvalitet, ärlighet och stabilitet. Det budskapet har – och kommer att ge – Hi-Fi Klubben de kunder som de förtjänar; kvalitetsmedvetna och teknikintresserade som inte priskänsligt springer benen av sig efter lockvaror och röda rea-prislappar. Det är priset – och belöningen – för att vägra sälja ut sina principer.

(För den petige – dit också jag räknas: i texten har det smugit sig in ett har för mycket i meningen eller när vi har t.ex. har köpt in. Varför man väljer att använda en förkortning här är för mig en gåta. Men det är en annan fråga.)

Vad tycker och tänker du om detta?

***

Har du koll på vilken reklambyrå som producerat detta dr för Hi-Fi Klubben? Skriv i kommentarerna.      



2 svar till “REA!-mannen och Hi-Fi Klubben”

  1. lord Fredruk skriver:

    Jag är rädd för att vi är väldigt farligt ute om vi lever i tron att det finns en fläskkotlettsmall, ett sätt att göra annonser som alltid ger kräng och spring.
    Det är i vilket fall jävligt respektlöst mot mottagaren, men även mot hantverkaren. Mellandagsrea är en konstruktion i rött, en kakafoni av splashar och utropstecken med haltande trovärdighet. Den spelar i samma division som ”Mässpris”.

  2. Mattias skriver:

    Jag är beredd att hålla med dig. Mer exklusiva varumärken tappar i trovärdighet med enorma rea-splaschar i knallrött. BMW och Rolex rimmar illa med ”allt ska bort” eller ”50 % rabatt”.

Kommentera