Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Säg något viktigt (eller mitt namn)

Copywritern Robert Sawyer levererar många sanningar i boken Kiss and sell – writing for advertising. En av dem handlar om rubriker. Den sanningen börjar på en fest, en sådan där med snacksorl och hög volym. Du hör knappt vad du tänker, men plötsligt; någon nämner ditt namn eller säger någonting som är viktigt. Det får dig att haja till och spetsa öronen. Så fungerar också en välskriven rubrik. Den skapar skapar intresse, och inte bara uppmärksamhet. Och den behöver inte skrika för att överrösta sorlet och musiken. Den behöver bara tilltala dig med någonting du finner viktigt.

FÖRSÖKET
Jag försökte med detta häromdagen. Mitt uppdrag var att formulera ett kortare brev som skulle följa med en årligt utkommande campingkatalog. Tanken var att läsaren skulle ta del av brevet innan hon gav sig i kast med att bläddra i katalogen. Rubriken på brevet blev: Campare! Här får du veta hur en flik, ett kort och några ord kan göra campinglivet lättare.

TÄNKET (OCH RESULTATET)
Campare! var tänkt att fungera som ett direkt tilltal. Rubriken ska genom Här får du veta… snabbt förklara vad läsaren får ut av läsa texten (utan att säga allt). Kunden gjorde tummen upp för texten, men i sista stund bestämde de sig för att stryka Campare!. Ordet kändes överflödigt, eftersom den inplastade katalogen var adresserad. Vi gav kunden rätt.



3 svar till “Säg något viktigt (eller mitt namn)”

  1. Louise skriver:

    Ja, jag känner igen det där med att skära ned på orden. När man tycker att texten känns bra så kommer någon projektledare eller kund och säger att den måste bli kortare. :( Jag är ju sådan skribent som gillar långa och utdragna meningar. Men så måste jag också lära mig att bli en bra reklamskribent genom att veta när texterna bör kortas ned för att få ut kontentan av budskapet. Tur att vi har en termin kvar i skolan. 😉

  2. Old School skriver:

    Om rubriken handlar om att göra camping lättare, utgår du ifrån att campare tycker det är jobbigt. Varför i så fall campa? Frågan som varje copywriter borde ställa sig innan varje jobb är, VILKET ÄR PROBLEMET DÄR MIN PRODUKT ÄR LÖSNINGEN? Kommer man på det, hittar man också rätt argument.

  3. Mattias skriver:

    Old School: Jag har inte utgått från att camping skulle vara jobbigt. Förutom att stuva bilen och vagnen full med grejer lär det vara ett av de friaste sätten att resa. Vad det handlade om här var att göra det enklare att hitta i och förstå symboler i campingkatalogen.

    I detta fallet är den fråga du valt att skrika ut med versaler inte busenkel att besvara. ”Produkten” är en förklarande symbolflik i katalogen, ett campingkort och en tävling. Problemet är olika för var och en av produkterna. Vad gäller fliken handlar det om att det kan vara svårt att hitta rätt i katalogen. Lösningen är förklarande enkelhet – vilket gör det lättare att hitta rätt. Så tänkte jag.

Kommentera