Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad en surgubbe kan lära dig om rubriker

Om du – som jag – har gett dig den på att förstå hemligheten bakom säljande rubriker är det närmast omöjligt att inte stöta på 80/20-regeln. Om den regeln hade varit en man hade vi haft att göra med en riktigt surgubbe. Han hade sagt: Kom ihåg att åtta av tio läser din rubrik, men att bara två av tio läser vidare i brödtexten. Sedan hade han förmodligen skrattat sådär rått som bara surgubbar kan. Och han hade fortsatt: Du tappar läsarna om du inte skriver en rubrik som håller dem kvar. Än värre: du läcker som ett såll.

RUBRIKEN ÄR KUNG
Kan jag lära mig någonting av surgubben 80/20? Självklart. Att rubriken är kung.
Brian ClarkCopyblogger hävdar att de bästa i gemet därför lägger halva skrivtiden på att hitta den perfekta rubriken. Jack Hansen beskriver arbetet med rubriken på text.nu:
"Det är vanligt att en copywriter skriver upp till hundra olika rubrikförslag innan han blir nöjd. Sensmoralen är: Det finns alltid en rubrik till. Och ännu en."

HUR SKA EN VASS RUBRIK VARA?
Om du frågar Jack Hansen svarar han att en bra rubrik alltid är

  • konkret
  • engagerande
  • specifik
  • koncis

Om du vänder dig till Brian Clark ger han dig fyra U:n att sätta upp som ledstjärnor. Han menar att rubriken ska

  • vara till nytta för läsaren (useful)
  • vara angelägen för läsaren (urgency)
  • visa att fördelen på något sätt är unik (unique)
  • uppfylla ovanstående på speciellt sätt (ultra-specific)

LÄS VIDARE
Writing Headlines That Get Results (Copyblogger)
Nu kan du få giftiga rubriker utan att tänka  (Beta Alfa 2.0)
Lyckas bättre med dina rubriker (text.nu)



Kommentera