Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Smart är det jul

103270-19

Svenska hushåll köper alltmer julmat. Förra julen bar vi tillsammans hem nära 1 400 ton prinskorv och drack över 15 000 liter julmust. Och mycket annat så klart. En undersökning som AC Nielsen genomfört de tre senaste jularna visar att konsumtionen ökat varje år. Priset – däremot – minskar. Sedan 2003 har priset på varorna i undersökningen sjunkit med 2,4 procent.

103270-20

Kampen om våra julmatsslantar är följaktligen hård. ICA, Coop, Hemköp och Willys är marknadens största kombattanter. Willys har tagit rollen som prispressare, och strävar efter att ha landets billigaste matkasse. Lågpriskedjan satsar – i motsats till sina konkurrenter – sina reklampengar på tryckta medier. I den pågående julkampanjen används tidningsannonsering, utomhustavlor och direktreklam. Budskapet är kort och koncist: ”Smart är det jul”. Copywriter är Maria Hilmersson.

COPYN
Rubrik: Smart är det jul.

Nu har vi fyllt upp våra butiker med sill, skinka, pepparkakor och allt annat som jultraditionen kräver. Var smart och handla all den goda julmaten hos oss så får du pengar över till annat. Som till exempel julklappar, julklappar och julklappar.

TÄNKET BAKOM
Magnus Tengby
, cd på Valentin & Byhr, är hjärnan bakom kampanjen.
– "Smart är det jul" är "pang på" samtidigt som den sammanfattar Willys kärnvärden. Det handlar gott och kort om detta: att lägga mindre pengar på julmaten.

Ytterst är uppdraget att lyfta fram ett antal produkter ur sortimentet. Utomhustavlorna finns därför i tre varianter; en med kaffe, en med julmust och en med choklad.
– Vanligtvis gör man ju mer traditionella utbudsannonser. Istället har vi här gjort en ordlek och visar dessutom en produkt och priset. Jag tycker det är tydligt och enkelt. Detta är något som folk kan prata om, skratta åt eller skita i. Hursomhelst är det bra mycket bättre än en traditionell utbudsannons.

Är Willys nöjda med effekten?
– Ja, absolut. Kampanjen har funkat hur bra som helst. De är helnöjda redan efter första kampanjveckan.

VAD TYCKER DU?
Bomba med kommentarer.



10 svar till “Willys: Smart är det jul”

  1. Anonym skriver:

    Jag tycker faktiskt inte alls om den. Jag stör mig på den, rent av. Tycker att den är för krystad utan något särskilt innehåll. Men det är ju bra att kunden är nöjd. 😉

  2. Maria skriver:

    Glömde skriva mitt namn. Det var jag som tyckte ovanstående. 😉

  3. Fredrik R skriver:

    Och jag håller med Maria, som jag redan berättat i en tidigare kommentar.

    Vad tycker du själv, Mattias, om du gör ett försök att vara objektiv? :-)

  4. Mattias skriver:

    Självklart ska jag vara objektiv (så gott det går).
    Jag tycker att kampanjen står ut och gör någonting annat än konkurrenterna. Det är alltid befriande. Vidare tycker jag att ”Smart är det jul” är en väl avvägd twist på ”Snart är det jul”. Att det står smart och inte snart upptäcker bara den uppmärksamme, vilket rimmar bra med det ”smarta” med att handla på Willys.

  5. Fredrik R skriver:

    Om man nu tvunget ska leka med orden snart/smart så hade ”Nu är det smart jul” varit en snyggare formulering. Fast det är möjligt att man i så fall hade läst meningen rakt upp och ner och missat kopplingen till ”snart”.

    Jaja. Det var en tanke bara.

  6. lord Fredruk skriver:

    Även jag gjorde Fredrik R:s reflektion. Ett litet sketet ”Nu” i början hade räddat meningsbyggnaden och gett dubbelbottnen.

  7. Maria skriver:

    Jag håller också med Fredrik. Nu, hade gjort smärre underverk. Kan inte hålla med om att det är en väl avvägd ordtwist – den twisten (om den ens finns) är för trökig. Och att det står smart går inte att missa, tycker jag.

  8. Mattias skriver:

    Det är fantastiskt kul att läsa kommentarerna kring kampanjen. Jag tror att vi kan dividera i oändlighet om det ska vara ”nu” eller inte ”nu”, men istället vore det intressant att höra era åsikter om följande:

    – Kommunicerar utomhustavlor det tänkta budskapet? (Hos Willys lägger du mindre pengar på julmaten.)
    – Befäster kampanjen Willys roll som prispressare/uppstickare?
    – Är budskapet tydligt och enkelt?
    – Är kampanjen ”pang på”?

  9. Anna skriver:

    Tycker den är ful o tycker den är töntig. Jag stör mig även på att det är stavfel ”smart/snart!” inte bra.

  10. Mattias skriver:

    ”Jag stör mig även på att det är stavfel ”smart/snart!” inte bra.”

    Vass analys. Bättre kan ni, vänner!

Kommentera