Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Boken: Copywritern (Lars Falk)

103270-57

När jag skrev mitt kapitel i Ord till salu (utgiven 1978) hade jag bara skrivit tusen annonser. Nu har jag skrivit ett par tusen till. Fortfarande har jag inga sanningar att erbjuda. – Lars Falk, Skrivbok (1997)
 
Jag trodde att jag funnit allt i läsväg om reklamtexter på svenska. Jag hade fel. Bland bibliotekets bokhyllor hittade jag Copywritern – en timme om reklam. Och en introduktion till ett av dess yrken. Copywritern Lars Falk skrev den i slutet av 90-talet på uppdrag av skolan som i dag heter Beckmans designhögskola. Och denna bok på knappt 50 sidor är en grundlig introduktion till yrket copywriter. Den lär inte sysselsätta dig längre än en timme, och är ett slags koncentrat av de tankar som Falk lanserar i Ord till salu, Skrivbok och – nu senast – Lovtal.

Reklam är ett lagspel

Lars Falk förklarar det lagspel som varje dag pågår på landets reklambyråer, att ”en copywriters bäste vän i jakten på rätt budskap och rätt idé är art directorn. Och omvänt.” Han beskriver arbetsprocessen från första kundmötet och fram till det att kampanjen lanseras. Hela vägen är det ett lagarbete där många specialister spelar viktiga roller. Lars Falk väljer här att tända strålkastaren över det arbete som copywritern utför:

Förenklat kan vi säga att copywritern först har att ta reda på vad han/hon skall skriva om. Därefter om att hitta ett sätt att 'begära ordet', därefter om att berätta så att läsaren/lyssnaren vill höra till slutet. Till sist om att vid målet ha förmedlat en ny tanke, eller upplevelse, som känns värdefull att spara därför att den ”belönar just mig.

 
Budskapet framför orden
Och nej, Lars Falk erbjuder inga sanningar. Men han levererar tankar och tips kring det hantverk som copywritern utför. Han visar att ”ordkonst inte bara är en fråga om att formulera orden. Det är minst lika mycket en fråga om att hitta det budskap som är värt att förmedla vidare.”

”Oglamoröst slit”
Copywritern är en inbjudande introduktion till ett spännande yrke. Enkelt, men broderande, förklarar Falk detta att skriva för någon annans räkning. Men den viktigaste lärdomen – på gränsen till sanning – väntar han med till bokens sista sida. Där skriver han: "Reklamens yrken har alltid omgivits av en viss romantik. Annonsens ’flärd och glans’ smittar lätt av sig på upphovsmannen. I själva verket är det mesta av slitet helt oglamoröst."
 
Var hittar jag boken?
Låna Copywritern på biblioteket. Den finns på universitetsbiblioteken i Göteborg, Lund, Umeå och Karlstad. I Kalmar finns den på Högskolebiblioteket. I Stockholm hittar du den på Kungliga biblioteket och på Konstfack.

***

Sugen på att läsa andra böcker om copywriting? Här finns en lista.



Kommentera