Boken: Ord till salu (Jan Cederquist) – del I
Jag börjar läsa den svarta boken när jag sitter på Centralstationen och väntar på mitt tåg. Jan Cederquist skriver första kapitlet i antologin Ord till salu (Liber förlag, 1978). Han skriver om att skriva. Om detta att vara copywriter. Och om vikten av att – med sin text – tala till en person. Då och där får han mig att uppleva att den personen är jag.
"Jag inbjuder dig härmed, käre läsare, att slå dig ner här vid min skrivmaskin, så kan vi sitta och prata om copywriting istället för att jag står i katedern och föreläser."
Jag blir så fångad att jag nära nog missar mitt tåg.
På sätet bredvid
Väl ombord – och med andan i halsen – fortsätter jag att läsa, och inser att Cederquist lyckas sätta fingret på vem jag är.
"Jag väljer att göra dig [bokens läsare, min anmärkning] till en ung person som gärna vill bli copywriter och som vet åtminstone lite om vad en reklambyrå är för något. Välkommen."
Och bokens inledande del blir mitt resesällskap från västkusten till Vätterns sydspets. När jag kliver av i Jönköping känns det som att Jan Cederquist suttit på sätet bredvid och berättat för mig hur jag ska göra och tänka för att bli en duktig copywriter.
Det viktigaste i punktform
Vad skriver han då – som är så viktigt? Mycket. Bland annat detta:
- I samma stund som du sagt "Visst, det fixar jag" till ett skrivjobb föds någonting inom dig. Du är gravid. Utan att du börjar skriva ett enda ord börjar någonting växa. En idé vill fram.
- Tro mer på idag än på imorgon. Många skribenter har en "helt orimlig optimism och tro på morgondagen". Om du någonsin ska komma igång är det lika bra att bita i. Sätt dig ner och skriv. Nu.
- Det är tyngst i början, så enkelt är det. Cederquist jämför det med att knuffa igång en bil; det tar emot, men efter hand lär man sig knepen för att få upp farten i sitt skrivande.
- I verktygslådan finns alfabetets alla bokstäver. Med dessa skapar en copywriter. De må ser anspråkslösa ut, men är i själva verket "en formidabel uppsättning". Gör dem till dina bästa vänner.
- Undvik att bli alltför fäst vid regler. En regel riskerar att bli föråldrad och förändrad (för att snart upphöra att ens vara en regel). Regler är med andra ord inte mycket att sätta sin tro till.
Jan Cederquist visar och kommenterar flera av sina egna annonser, bland annat dem han skrivit för Bofors Tandkräm, Peugeot 104, SJ, Informationspsykolog och tidningen Land. När Cederquist avslutar tar Lars Falk över stafettpinnen. Mer om det i ett annat inlägg.
***
"Legendarisk bra"
Det var Björn Hjalmar, copywriter på Storåkers, som fick mig att läsa Ord till salu. I ett mejl skriver han: Har du läst den urgamla copybibeln Ord till salu? Den är från 1978 redan. Fyra av dåtidens tyngsta copywriters skriver varsitt avsnitt om sitt yrke. Det första avsnittet av Jan Cederquist är legendariskt bra. Det var som en uppenbarelse att läsa det första gången. Poletten ramlade ner och jag bestämde mig slutgiltigt för att försöka bli copywriter. Det var länge, länge sen jag läste boken, men jag inbillar mig att Cederquists avsnitt håller än. Den kan nog vara rätt svår att få tag på, men om du har tur snubblar du på den nånstans.
Jag hade tur. Jag snubblade över boken på biblioteket. Och nog håller Cederquists avsnitt än. Och lär så göra i många år till.