Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Västtrafik: Kan du inte ha roligt utan bil?

103270-58

Västtrafik ska med hjälp av reklambyrån Jerlov få folk i Västra Götaland att välja bussen framför bilen. Uppdraget är knappast nytt; under en längre tid har man med olika argument strävat efter fler resenärer. Under förra året betonade man att kollektivtrafiken bromsar växthuseffekten, och nu tar man hårda tag mot de mest inbitna bilisterna. Genom att jämställa bilism med andra former av beroende har man skapat en kampanj som får de flesta att igenkännande dra på munnen. Förhoppningsvis får det också en och annan att släppa ratten (och ta steget in i bussen). Den helsideannons jag här väljer att analysera kan sägas sparka igång själva "Sluta-köra-bil-kampanjen". Copywriter på Jerlov är Patrik Spång

Copyn
Rubrik: Kan du inte ha roligt utan bil?

Du är inte ensam. De flesta människor är beroende av bilen, mer eller mindre. Men vi vänder oss till dig som helt har tappat kontrollen, som låter bilen styra. Till dig som inte kan säga nej till en biltur fast du har kört omkring hela dagen.
För din skull har vi satt ihop en sluta-köra-bil-metod. Följer du den till punkt och pricka vågar vi nästan lova att resultatet blir en sundare inställning till bilkörning.
Lycka till!

1. Ring oss på 0771-41 43 00. Vi hjälper dig på rätt väg när du känner dig vilsen. Det finns inte en fråga som vi inte kan svara på när det kommer till tider, färdvägar och priser. Och lugn, du får vara anonym om du vill.

2. Använd www.vasttrafik.se regelbundet. Den hjälper redan 40 000 människor om dagen med allt från priser och avgångar till resvägsbeskrivningar via vår reseplanerare. Gå in så fort bilsuget sätter in. Du är alltid välkommen, dygnet runt.

3. Låt någon av våra 5 000 förare ta över din börda. De är rankade spm Sveriges bästa. Dessutom är de certifierade och utbildade att hantera olika sorters knepiga situationer som kan uppstå i samband med tung daglig körning.

4. Västtrafikkortet är beviset för att du har en sund inställning till ditt resande. Du har det alltid nära till hands, i din plånbok, och kan ladda det med hela områden att åka inom. Håll upp det mot kortläsaren och känn lugnet.

Vi hjälper dig trappa ner. Västtrafik.

Korta reflektioner
Först: Annonsen är mycket lättläst (läsbarhetsindex för hela texten är 27). Korta meningar och få långa ord gör att LIX för den inledande texten är 23 (!). Texten ger läsaren löfte om en sundare inställning till bilkörning om hon/han följer metoden. Tyvärr kan Västtrafik inte svara upp mot sitt löfte, utan får nöja sig med att "nästan lova". Kanske borde man fört fram löftet om att man kan spara pengar om bussen fick gå för bilen.

Texten är "rakt-på" och kommer raskt till saken. Den gör sitt jobb: att enkelt förmedla idén. Annonsen känns koncentrerad, och blir därför inte långtråkig. Rubriken fångar; den är enkel, och för effektivt fram den övergripande tanken. Också den som bara läser rubriken förstår (förmodligen) vad annonsen handlar om.

Allt frid och fröjd?
Nje. Jag har ett par invändningar:
– En bra annons bör presentera någonting som är nytt, men här letar jag utan att hitta. Att Västtrafik har kundservice, en väl fungerande webbplats, duktiga förare och ett Västtrafikkort är nog skåpmat för de flesta göteborgare. Jag saknar den där nyheten, som belönar läsaren för uppmärksamheten.
– Idén att anspela på missbruk känns kul, men är knappast ny eller unik. "Sluta-köra-bil-metoden" trängs exempelvis med Wasametoden som Forsman & Bodenfors just nu kör för Wasabröd. Generellt känns anspelningar på Anonyma Alkoholister inte helt ovanligt inom reklam.

Din åsikt?

***

I dagens Göteborgs-Posten (1 februari) går samma annons med rubriken "Vaknar du svettig mitt i natten, sugen på att köra bil?"

***

Läs om Västtrafiks kampanj för att bromsa växthuseffekten och hur copywritern Patrik Spång resonerat.




11 svar till “Västtrafik: Kan du inte ha roligt utan bil?”

  1. Cake skriver:

    Någon som läser denna blogg som ska söka in till reklamskola? Berghs har släppt arbetsproverna och jag tänkte att du Mathias kanske kunde skriva något om dem?

    Ha de gott.

  2. Mattias skriver:

    Jag har inget emot ditt förslag, men för att vara ärlig: jag vet inte vad jag ska skriva om arbetsproverna. Jag har gett respons till en kompis som gjort någon eller några av textuppgifter, då han sökt till Media Communications, men längre än så sträcker sig inte min kunskap om dessa arbetsprover.

    Jag går redan idag på en reklamskola här i Göteborg. Den heter Reklam & marknadsföring, är en två-årig KY-utbildning, berättigar till studiemedel från CSN och ger stora jobbmöjligheter för dem som visar de berömda framfötterna.

    (Den fortsatta diskussionen här får gärna handla om ovanstående kampanj från Västtrafik.)

  3. Cake skriver:

    Ok, jag bor också i göteborg, har dock aldrig hört talas om den utbildning du nämner. Har den någon internetsida?

  4. Mattias skriver:

    Jadå. Prova http://www.ky-akademien.se > Media > Reklam och marknadsföring.

  5. Maria skriver:

    Den här kampanjen går inte hem – (som till exempel den om växthuseffekten, som jag gillade).
    Jag tycker, som du Mattias, att de borde komma med något nytt. Att få abstinens av att inte köra bil räcker inte. Med tanke på all negativ publicitet som Västtrafik har fått de senaste dagarna (bussar som inte kommer i tid, att det kostar mer att åka kollektivt än att köra bil etc) så känns det särkilt angeläget att de kommer med något hetare och mer belönande. Men så är icke fallet.
    Du nämner Wasametoden. Den känns lite likadan. Kunde de inte kommit med något bättre? De ev. smulor smalare som man blir av äta knäckebröd känns skrattretande för att dra på med en beach 2007-kampanj.

  6. Anna skriver:

    Jag vet inte, det känns bara som att det kört samma gamla reklam som de kört hela tiden. ”Åka kommunalt är bra, vi säger det är lite bättre än vad det är så kanske vi får lite fler resenärer!” Sedan när det påpekas att det är för få resenärer för att priset är för högt så höjer de en avgift på någonting… Och dom sitter fortfarande där och undrar varför ingen åker. *suck!*

  7. Emil H skriver:

    ”Vaknar du svettig mitt i natten, sugen på att köra bil?”

    – Nej.

  8. Mattias skriver:

    Då kan du vara lugn; du ligger inte i farozonen. I dagens Göteborgs-Posten: en helsida med samma brödtext, men ny rubrik ”Vaknar du ibland med ångest över att du körde för mycket bil kvällen innan?”

  9. Maria skriver:

    Hm, jag har ändå gruvat och grubblat över de här annonserna den senaste veckan…Jag gillar inte alls den som visas här ovan och inte heller så många av de andra annonserna. Men, utmed vägarna på stortavlor så tycker jag ändå att ”Vaknar du ibland med ångest över att du körde för mycket bil kvällen innan?” och ”Har du svårt att säga nej om du blir bjuden på en biltur?” är bra. De tycker jag funkar och är snäppet över de andra varianterna. Så, fick jag det sagt.

  10. Jesper skriver:

    Du nämnde att de skulle lyfta fram priset som ett incitament. Det funkar dock inte om du frågar mig. Problemet är att målgruppen, de som idag kör för mycket bil, antagligen även har en. Och har man en bil så har man även kostnader såsom försäkring, skatt och ev. räntekostnader. Dessa måste betalas oavsett om man kör eller inte. Därför kan aldrig bussen bli ett ekonomiskt hållbart alternativ för de som redan har bil jämfört med de som inte har.

    Enda sättet att spara pengar är alltså att sälja bilen och bara åka kollektivt. Dessutom finns ett annat problem; hur får man en person som just bräckt grannarna i kvarteret med en en ny fin bil, att ställa den och istället ta bussen? :)

    Som jag ser det så är det en näst intill omöjlig uppgift att få inbitna bilister att åka kollektivt och det räcker tyvärr inte med en kampanj som jag iofs tycker är lite småkul.

  11. Jesper skriver:

    Haha, såg just att jag kommeterat i en 3 år gammal tråd! Så kan det gå när man googlar och inte läser ordentligt :)

Kommentera