Västtrafik: Kan du inte ha roligt utan bil?

103270-58

Västtrafik ska med hjälp av reklambyrån Jerlov få folk i Västra Götaland att välja bussen framför bilen. Uppdraget är knappast nytt; under en längre tid har man med olika argument strävat efter fler resenärer. Under förra året betonade man att kollektivtrafiken bromsar växthuseffekten, och nu tar man hårda tag mot de mest inbitna bilisterna. Genom att jämställa bilism med andra former av beroende har man skapat en kampanj som får de flesta att igenkännande dra på munnen. Förhoppningsvis får det också en och annan att släppa ratten (och ta steget in i bussen). Den helsideannons jag här väljer att analysera kan sägas sparka igång själva "Sluta-köra-bil-kampanjen". Copywriter på Jerlov är Patrik Spång

Copyn
Rubrik: Kan du inte ha roligt utan bil?

Du är inte ensam. De flesta människor är beroende av bilen, mer eller mindre. Men vi vänder oss till dig som helt har tappat kontrollen, som låter bilen styra. Till dig som inte kan säga nej till en biltur fast du har kört omkring hela dagen.
För din skull har vi satt ihop en sluta-köra-bil-metod. Följer du den till punkt och pricka vågar vi nästan lova att resultatet blir en sundare inställning till bilkörning.
Lycka till!

1. Ring oss på 0771-41 43 00. Vi hjälper dig på rätt väg när du känner dig vilsen. Det finns inte en fråga som vi inte kan svara på när det kommer till tider, färdvägar och priser. Och lugn, du får vara anonym om du vill.

2. Använd www.vasttrafik.se regelbundet. Den hjälper redan 40 000 människor om dagen med allt från priser och avgångar till resvägsbeskrivningar via vår reseplanerare. Gå in så fort bilsuget sätter in. Du är alltid välkommen, dygnet runt.

3. Låt någon av våra 5 000 förare ta över din börda. De är rankade spm Sveriges bästa. Dessutom är de certifierade och utbildade att hantera olika sorters knepiga situationer som kan uppstå i samband med tung daglig körning.

4. Västtrafikkortet är beviset för att du har en sund inställning till ditt resande. Du har det alltid nära till hands, i din plånbok, och kan ladda det med hela områden att åka inom. Håll upp det mot kortläsaren och känn lugnet.

Vi hjälper dig trappa ner. Västtrafik.

Korta reflektioner
Först: Annonsen är mycket lättläst (läsbarhetsindex för hela texten är 27). Korta meningar och få långa ord gör att LIX för den inledande texten är 23 (!). Texten ger läsaren löfte om en sundare inställning till bilkörning om hon/han följer metoden. Tyvärr kan Västtrafik inte svara upp mot sitt löfte, utan får nöja sig med att "nästan lova". Kanske borde man fört fram löftet om att man kan spara pengar om bussen fick gå för bilen.

Texten är "rakt-på" och kommer raskt till saken. Den gör sitt jobb: att enkelt förmedla idén. Annonsen känns koncentrerad, och blir därför inte långtråkig. Rubriken fångar; den är enkel, och för effektivt fram den övergripande tanken. Också den som bara läser rubriken förstår (förmodligen) vad annonsen handlar om.

Allt frid och fröjd?
Nje. Jag har ett par invändningar:
– En bra annons bör presentera någonting som är nytt, men här letar jag utan att hitta. Att Västtrafik har kundservice, en väl fungerande webbplats, duktiga förare och ett Västtrafikkort är nog skåpmat för de flesta göteborgare. Jag saknar den där nyheten, som belönar läsaren för uppmärksamheten.
– Idén att anspela på missbruk känns kul, men är knappast ny eller unik. "Sluta-köra-bil-metoden" trängs exempelvis med Wasametoden som Forsman & Bodenfors just nu kör för Wasabröd. Generellt känns anspelningar på Anonyma Alkoholister inte helt ovanligt inom reklam.

Din åsikt?

***

I dagens Göteborgs-Posten (1 februari) går samma annons med rubriken "Vaknar du svettig mitt i natten, sugen på att köra bil?"

***

Läs om Västtrafiks kampanj för att bromsa växthuseffekten och hur copywritern Patrik Spång resonerat.