Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Båtmässan 2007: Känn och kläm!

103270-69
Klicka på bilden för att se samtliga annonser (pdf, 3,2 Mb).

Båtmässan lockar varje år båtfantaster från halva Sverige till Svenska  Mässan i Göteborg. Sedan flera år tillbaka har göteborgsbyrån Valentin & Byhr uppdraget att skapa kampanjen för Båtmässan. Under höstens praktikperiod var jag – som copywriter – en del i arbetsgruppen.

Förutsättningar
Varje år räknar mässarrangören med omkring 80 000 besökare. Dessa människor har både båt och båtintresse, och är ingen egentlig utmaning att nå. Kampanjen har relativt liten inverkan på deras beslut att gå på mässan. Egentligen vill de bara veta vilka datum som gäller. Istället var vår uppdrag att nå de – uppskattningsvis 20 000 – som har eller funderat på att skaffa båt, men som sent bestämmer sig för om de ska besöka mässan eller inte. Till denna grupp, som företrädelsevis består av män, hör även de som väljer att gå på Båtmässan vart tredje eller vart fjärde år. Anledningen är många gånger att de anser att "inte så mycket nytt" presenteras i mässhallarna.

Utförandet
Vi tog fram en övergripande kampanjidé, som vi valde att kalla för Känn och kläm. Budskapet var att ha kul på Båtmässan, att inte vara för rädda att klämma, känna, gnida, smeka och dra i fendrar, knaprar och propellrar. Vi valde att plocka båtdetaljer ur sitt sammanhang och förse dem med uppmaningar på klisterlappar (som exempelvis Kläm!). I underkant fanns en kortare text och mer information om Båtmässan. Annonserna har gått som hel- och halvsidor i Göteborgs-Posten samt i tidskrifter om båtar.

Copyn
Rumpstudsa dynorna, måttkolla köksluckorna, smek lite gelcoat och kläm på fendrarna. Här finns över 500 segel- och motorbåtar att sätta på hårda prov. Ha kul på Båtmässan 3-11 februari!

Arbetsgruppen
Copywriter: Mattias Åkerberg; art director: Anna Axelsson; operativ projektledare: Renée Lundbäck
(högst delaktiga i arbetet var dessutom Christer Byhr, ad; Joachim Larsson, copy, och Alexander Kristoffersson, grafisk designer) Kampanjen är framtagen under praktik på Valentin & Byhr.

***

Antalet besökare ger en vink om kampanjens genomslagskraft (givetvis kan andra faktorer spela in). Båtmässan 2007 är nu avslutad, och arrangören har räknat till närmare 95 000 besökare. Inte sedan 1989 har så många människor besökt mässan. De senaste två åren (2006 och 2005) har Båtmässan haft 88 500 besökare.

***

Nu du: är detta en bra kampanj? Är den rätt utifrån förutsättningarna? Går den hem eller gör den bort sig?



5 svar till “Båtmässan 2007: Känn och kläm!”

  1. Louise skriver:

    Nu är jag ingen båtmänniska. Men, jag kan uppskatta bra reklam ändå. Tycker att copyn är oerhört rolig och aningen sexuell. Reklam ska ju vara lite snuskig, sådär så att man vill fnissa lite åt den. Bra jobbat.

  2. N|. skriver:

    Jag gillar den. Art work kan kännas lite för snabbt jobbat men tänket känns rätt – och jag tror att det kan appellera till både intresserade men också till den som kanske mest bara går dit för att annonserna var lekfulla och kul.

  3. Håkan skriver:

    Jag var faktiskt på båtmässan fören vecka sedan trots att jag inte hade sett denna eminenta reklam. Tycker trots det att ni lyckats bra. Det är ju faktiskt just klämma,känna och kolla in som man vill göra på en mässa. Att det blir lite snuskigt som tidigare kommentar säger är ju helt rätt och riktigt då båtintresse i grund och botten är en typ av passion och verklighetsflyckt.

  4. Maria skriver:

    Sticker ut på ett bra sätt med rätt ton och trycker på rätt knappar. Målgruppen uppmärksammar säkerligen ord som smek, kläm och gnid och är samtidigt intresserade av båtar. Så visst gör den sitt jobb. Mycket bra! Gillar det finstilta: ”Rumpstudsa dynorna, måttkolla köksluckorna, smek lite gelcoat och kläm på fendrarna.”

  5. André skriver:

    Jag instämmer med ovanstående. Trevlig kampanj. Bra jobbat.

Kommentera