Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Boken: Copy? Copy!

103270-78

(En bokrecension i På spåret-takt)

När Torbjörn Broberg skrev den här boken hade jag knappt fyllt ett år. Tanken är svindlande och den slår mig på ett tåg någonstans mellan Järpås och Vara. Jag låter ögonen vandra från boken en stund och ut genom fönstret, över slätten.

Vara
Copy? Copy! är en sällsynt praktisk bok om att skriva reklam. De första avsnittet går åt till att förklara vad en copywriter är och gör. En copywriter måste inte bara älska att skriva, hävdar Broberg; han måste älska att sälja. Det ingår – helt ofrånkomligt – i jobbet. Här bjuds också på rejäla portioner pepp inför yrkesvalet. Författaren sammanfattar det hela i tio starka skäl. Friheten, resorna och detta att vara efterfrågan är bara några av dem.

Herrljunga
Sedan bär det av på den praktiska resan. Tåget närmar sig Herrljunga. Utanför är kvällen mörk och brandgul. Broberg börjar med att förklara faktasamlandet, och ger tre viktiga råd:
1) Mer in än ut.  Ju kortare du ska göra din text, desto viktigare är det att du är ordentligt insatt i verkligheten. […] Hur ska du veta vilken information du vågar utesluta om du inte har helhetsbilden helt klar för dig?
2) Say when! Markera när du tror dig ha fått tillräckligt med underlag för att börja arbeta. Märk väl: att börja arbeta, vilket inte behöver vara det samma som att göra hela arbetet.
3) Anteckna. Anteckna. Anteckna. Skriv ner all information du får. Gå aldrig på ett möte utan papper och penna. Medan du lyssnar får du också en hel del egna tankar och idéer – kanske uppslaget till problemlösningen. Skriv ner allt sådant också.

Göteborg
I den stilen fortsätter Copy? Copy!; med användbara vägvisare om försiktighetsspråk, logiska luckor, flugskitar och schabloner. Tåget närmar sig rikets andra stad. Broberg avrundar:

Läsa mycket, skriva mycket, lyssna mycket och tänka en hel del, gå på teater, gå på bio, se på konst, djupdyka i musiken – det finns många sätt att befrukta sitt eget yrkesskrivande.

Tåget bromsar in. Jag slår igen boken.

***

Copy? Copy! köper du till bästa pris (164 kronor) hos Bokus.



Ett svar till “Boken: Copy? Copy!”

  1. Harri skriver:

    Läste också denna för ett tag sen och kan rekommendera den. Ganska tunn men intressant.

Kommentera