Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Den värld som jag känner och begriper

103270-80
Sverige. Foto: Fons Reijsbergen/stock.xchng

Den här texten handlar inte om att skriva reklam. Men den handlar om att skriva. Jag har tidigare berättat att Erlend Loe är min favorit i författarskrået. När det kommer till musik heter min husgud framför andra Tomas Andersson Wij (och nu börjar vi närma oss poängen). I min värld är han lätt den skickligaste textförfattaren som går att hitta i Sverige. Det hänger alla gånger ihop med att han skriver om sådant som också jag går igång på: det svenska, det mänskliga och det där som har med tro att göra (men som lika ofta stavas tvivel).

Det var då
Sval september 2000. Jag är 18 år, och står i skivaffären med ett album i handen. Jag har inte hört en ton, men vet att jag bara måste ha det. Albumet är Ett slag för dig, och kommer inte heller det bli genombrottet för Tomas Andersson Wij. Men i min värld händer någonting fantastiskt. In strömmar musik så vacker och så äkta att jag knappt vet till mig av upprymdhet. Den okunnige skulle säkert avfärdigt honom som ännu en sorgsen man med gitarr. Men i min värld är Tomas Andersson Wij en stor berättare. Han skriver om Sverige – om det som varit och det som är nu – på ett sätt som får hoppet att växa sig starkare än vemodet.

103270-81
Tomas Andersson Wij. Foto: Kristoffer Melin

En introduktion
För dig som har missat Tomas Andersson Wij är det öppet mål nu. Idag (28 februari) släpper han sitt senaste album (som är vad det heter): En introduktion till Tomas Andersson Wij. Där beblandar sig många tidigare låtar med en knippe nykomlingar. Bland de senare hittar du Mellanstora mellansvenska städer. Det är en sång om Sverige, om hur man älskar och hatar det, och om hur en svunnen tid står kvar likt ett museum.

Jag reser mellan mellanstora mellansvenska städer
och checkar in på mellanklasshotell
Och kommunerna har slogans och små hundar i rondellen,
Nordeuropas största badhus och en granskog full av älg

Jag reser mellan mellanstora mellansvenska städer
mellan pingstkyrkor, mellan Folkets Hus
Och på 60-talet lär dom fått ett bra pris på gult tegel
Jag reser in i natten, under vita gatuljus

Och fast jag ofta längtar bort
Är jag kvar här ändå
I den värld som jag känner och begriper
Och fastän vintern är för lång
och kostymen lite trång
är det här den värld jag känner och begriper

Jag reser mellan mellanstora mellansvenska städer
Emellan rummen mellan nu och då
Mellan fädernas fabriker som gett upp och inkarnerats
Till konferenshotell för mellanchefer från Borås

Jag reser mellan mellanstora mellansvenska städer
Och folk går man ur huse för nån match
Och jag ser solen sjunka tung och röd, och mitt
i veka livet, träffas jag av landet mitt
där jag far från plats till plats


Och?

Man kan gott fråga sig vad detta har med copywriting att göra. Kanske inte mycket. Kanske allting. För precis som musik (mycket av den åtminstone) handlar copywriting om känslor. Det är så jag ser det åtminstone. Jovisst, copywriting handlar att skriva för att sälja. Också. Men inte bara. Inte alltid.

Copywriting är att måla med ord. Om att måla beskrivande och träffande. Om att ha någonting att måla. Här berättar Tomas Andersson Wij en historia, och målar en bild av svensk samtid. Den är vacker och komiskt på samma gång.

(I samma division som Mellanstora mellansvenska städer spelar sångerna Ett slag för dig, De gröna vagnarna, Vi är värda så mycket mer och En hel värld inom mig. Bland andra.)

Ett annat Sverige är möjligt
En föreläsare på skolan uttryckte någonting kärnfullt när han helt kom utanför sitt egentliga ämne. "Tänk på detta när ni arbetar med reklam: Sverige är större än Stureplan och Inom Vallgraven. Därute finns det så mycket mer att upptäcka. Och det är ofta därute som målgruppen lever och finns till. Upptäck det livet, för att förstå vem du kommunicerar med".

Att lyssna på Mellanstora mellansvenska städer kan vara ett god början att nå och förstå världen utanför Stureplan.



6 svar till “Den värld som jag känner och begriper”

  1. Sara skriver:

    tror att du skulle gilla denna killen
    http://www.myspace.com/peterrudvall

  2. T. Lindkvist skriver:

    ett brev från dej, ett brev från mej. Kolla in lite fler Van Morrisson, Christian Kjellvander, Nick Cave, Damien Rice, Ghost of Tom Joad med Springsteen, Damien Jurado, Bonnie Prince Billy, Zelmani, M Ward, Leonard Cohen… lyssna och njut. Mvh T

  3. T. Lindkvist skriver:

    ett brev från dej, ett brev från mej. Kolla in lite fler Van Morrisson, Christian Kjellvander, Nick Cave, Damien Rice, Ghost of Tom Joad med Springsteen, Damien Jurado, Bonnie Prince Billy, Zelmani, M Ward, Leonard Cohen… lyssna och njut. Mvh T

  4. Mattias skriver:

    Tack för alla tips. Ska lyssna in det jag inte redan känner till. Peter Rudvall till exempel.

  5. Erik skriver:

    Hade inte kunnat säga det bättre själv. Första gången jag hörde ”Mellanstora mellansvenska städer” var det som om allt man kände för Sverige sammanfattades i en sång.
    Det var en underbar känsla.
    / Erik, Jönköping

  6. Mattias skriver:

    Erik: Kul att du känner igen dig i den känslan. Hur går det för er med Överstyvt?

Kommentera