Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

F&B ger Arla en bra start på magen

103270-76

Forsman & Bodenfors är i farten igen. Nu handlar det om fildelning och om att ge en bra start på magen. Uppdragsgivaren heter Arla. Kampanjen är en fortsättning på höstens ”Med rätt frukost orkar du mer än du tror” (se annons). Då presenterades det breda utbudet; nu är det filmjölken som lyfts fram. Dagspress och utomhustavlor används för att kommunicera budskapet. Copywriter på Forsman & Bodenfors är Oscar Askelöf.

Copyn

Rubrik: Länge leve fildelningen!
Det bråkas mycket om fildelning nu för tiden. Här på Arla är vi undantagslöst FÖR fildelning. Vår mest populära fil, a-filen till exempel, gav oss idén till den nya f-filen som i sin tur gav oss idén till den nya k-yoghurten. Vem vet var det kommer att sluta? f-filen finns i smakerna jordgubb eller naturell lätt sötad och råkar ha lika mycket fibrer som en skiva fullkornsbröd. k-yoghurten innehåller 30% mer kalcium än vanlig yoghurt och finns i smakerna päron och vanilj eller naturell. Inget att bråka om. Fildelning är hur gott som helst.

Med rätt frukost orkar du mer än du tror.
Testa själv på arla.se/dagsformen.

Korta reflektioner
Vid första anblicken: nja. Rubriken känns krystad, så där för mycket och för göteborgsk. ”Vi delar på filen, och det blir fildelning…” Har Lasse Brandeby blivit copywriter?

Vid närmare eftertanke (och efter att ha läst brödtexten): jo, inte så dumt ändå. Forsman & Bodenfors har fått i uppdrag att kommunicera att a-filen har ynglat av sig och resulterat i en ny fil och en ny yoghurt. Det tycker jag att man går i mål med. Genom att använda begreppet fildelning för frukostmat – som ju ligger ljusår från torrenter och piratpartier – skapar man ett budskap som sätter sig fast. För Arla är fildelning ingenting annat än att a-fil inspirerar till en f-fil och ”vem vet var det kommer att sluta?”. Säga vad man vill om humornivån, men kommunikativt är detta en annons som fungerar.
 

***

När jag samma morgon står på busshållplatsen och ser stortavlan ”En bra start på magen” ler jag en smula inombords.

***

Nu har jag talat. Nu är ordet ditt.

 



Kommentera