Reklamhistoriskt: Ett slags avstamp

Det berättas om att Leon Nordin för ett antal år sedan skulle föreläsa på reklamskolan Berghs SOC. När Leon kom upptäckte han dock att de unga reklamstudenterna inte hade en aning om vem har var (!). Han lär ha känns sig aningen förolämpad. Det kortsiktiga kunnandet var det nog inget fel på; man hade säkert stenkoll på de kampanjer som då snurrade i tv och på stortavlor. Men den historiska kikaren hade ingen tittat i. Då hade de sett att copywritern Leon Nordin under 60- och 70-talet revolutionerat den svenska reklambranschen med kampanjer för Renualt 4, IKEA, Vingresor och SAS. Och att han inte för inte har kallats den främste reklamskapare Norden fostrat*.  Personligen tycker jag att Berghs-historien är komisk och samtidigt beklämmande.

Därför:
Please copy me kommer du framöver att kunna läsa om den svenska reklamhistorien. Eller rättare sagt: delar av den. Det blir ingen heltäckande bild, utan ett skapligt subjektivt urval. Berättandet är inte till för att sätta Leon Nordin, Sören Blanking, Jan Cederquist, Per-Henry Richter, Lars Falk, Lasse Wannberg eller någon annan på en piedestal. Nej, istället är tanken att ge en bild av reklamhistorien, och kunna ta med sig det som var smarttänkt och välformulerat. Eftersom allting snurrar kring reklamtexter här kommer copywriters få gott om plats på scenen.

Nu kör vi!
Det blir fem avsnitt i serien Reklamhistoriskt: 1950-talet, 1960-talet, 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet. Det som hänt de senaste sex åren kan knappt kallas historia. Inte redan. Nu kör vi! Första avsnittet kommer inom de närmaste dagarna.

En brasklapp
Jag utger mig inte för att vara någon expert. Reklamhistorien är komplex. Du kan känna dig fri att lägga till och dra ifrån, att kommentera och diskutera det som skrivs. Allt blir bättre då.

* Den norske reklammannen Ingebrigt Steen Jensen skriver detta i sin utmärkta bok Ona fyr. (Leon Nordin skriver bokens förord).