Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

48 timmar i koncentrerad form

image96
VINNAREN. Med denna annons för Fair Play knep Björn Ekdahl, Cecilia Hagängen och Tove Eriksen Hillbom förstaplatsen i reklamtävlingen 48h.

Under två dygn jagade alla idén. På caféer, pubar, tunnelbanor. Framför datorn, bakom soffan eller i den hiss som stannat. Ingen unnade sin hjärna sömn. Alla 270 tänkte, ratade, tvekade och bestämde sig så småningom för idén att satsa på. Den skarpaste lösningen skulle komma att belönas med 20 000 kronor och ett införande i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan (Citypaketet). Jag deltog som copywriter (från KY-Akademien, Göteborg), och bildade jaktlag med Camilla Ödmö (ad, Berghs SOC) och Niklas Andersson (strateg, Forsbergs skola).

Uppdraget
Organisationen Fair Play arbetar ideellt med att öka medvetenheten om effekter av överdrivet tv- och datorspelande. Uppdraget var att ta fram en dagstidningsannons för att locka besökare till deras webbplats. Där har föräldrar möjlighet att testa om deras barn finns i riskzonen, söka mer kunskap och engagera sig i föräldranätverk. Målgruppen var vuxna med tv- och datorspelande barn mellan 11 och 18 år.

Den vinnande annonsen
Björn Ekdahl (ad, Forsbergs skola), Cecilia Hagängen (strateg, Marknadsakademin) och Tove Eriksen Hillblom (copywiter, Berghs) lyckades lösa uppdraget på bästa sätt.

Copyn
Rubrik: Jag är så glad, vår son Joel kom hem full i natt

Önskar du ibland att ditt barn hade andra intressen än att sitta framför datorn dygnet runt? På Fair Play hjälper vi dig med tips och råd om tv- och datorspel, hur du förebygger problem och gör spelandet till något positivt.
www.fair-play.se

_____________________________________________________

Annonsen som min grupp gjorde
Den arbetsgrupp jag ingick i skapade en annons som utnyttjar de möjligheter till interaktion som dagstidningen erbjuder. Vi ansåg att påverkan är både problemet och lösningen. Vi ville lyfta fram att också föräldrar kan påverka sitt barn till en sund inställning till spelandet. Problemet presenteras i rubriken, och lösningen får den som vänder på tidningen.

image97


Copyn

Rubrik: Påverkan är problemet. / Påverkan är lösningen.

Det här är till dig som har en tonåring som lägger för mycket tid på tv-och datorspel. För dig finns Fair Play, en ideell organisation som arbetar för att öka medvetenheten kring spelandets effekter. Alla undersökningar vi gjort visar samma sak: tv- och datorspel påverkar. Det kräver att vi föräldrar reagerar. Och det är precis vad du har gjort. Visserligen i liten skala, men att du har vänt på tidningen visar att du agerar när det behövs.
Fair Play arbetar för att skapa debatt och påverka beslutsfattare och spelproducenter. Vi har knäckt pekpinnarna, och strävar inte efter spelförbud. Istället söker vi en sundare inställning till tv- och datorspelande.

Nästa steg är ett besök på www.fair-play.se. Där hittar du material om tv- och datorspelsberoende och kan testa om ditt barn är i riskzonen.

Läs mer
Dagens Media: Copy gav seger i reklammaraton
Cap & Design: Två dygn senare…

Uppdaterat 5 april 16.06:
Resumé: DN tvekar inför publicering av 48h:s vinnarbidrag

***

Det enda som fattas nu: din uppriktiga åsikt. Dela med dig i kommentarerna.



8 svar till “48 timmar i koncentrerad form”

  1. Anonym skriver:

    ”Kunde inte låta bli att säga min mening till Patricia Kempff från Fair Play efter prisutdelningen igår kväll. Jag sa bland annat att jag var besviken som mamma att man valde att skapa uppmärksamhet genom ”fylla eller spel”. Jag sa att jag är förvånad att Fair Play vill förknippas med det budskapet. Hon sa bland annat till mig att om det inte varit en tävling hade Fair-Play inte valt det här kommunikationsspåret.”

    Citerat en 48h-deltagare.

  2. Mattias skriver:

    Anonym: Jag är också en smula förvånad att man väljer en annons där moralen starkt kan ifrågasättas.

    Konstigt också ”att om det inte varit en tävling hade Fair-Play inte valt det här kommunikationsspåret.” Hur långt har man tänkt då? Jag menar, den vinnande annonsen blir införd på sidan tre i några av landets största dagstidningar med ett budskap som organisationen inte står bakom. Fair har aldrig tidigare annonserat, vilket gör detta till första intrycket av deras organisation.

  3. Louise skriver:

    Som fortsättning på diskussionen: Hur kan det komma sig att de ställde in sig på att det var en tävling på det sättet? Skulle vi inte hålla oss till briefen? Skulle vi mao vända oss till en annan målgrupp än den som Fair Play har? Vad tänkte de?

  4. cake skriver:

    Håller med. Den är väldigt märklig. Schysst grej, det där med sinnesjukhuset.

  5. Fredrik R skriver:

    Jag anar en viss likhet mellan er annons och en annan aktuell kampanj … 😉
    http://pleasecopyme.blogg.se/1173945624_befriande_mat_som_gr_.html

  6. Mattias skriver:

    Ja, det finns en viss likhet så klart. Det är högst medvetet. Jag tror inte på att jämt tänka ”unikt och nytt”, utan om att ibland inspireras av andra. I detta fallet tycker jag att problemet/lösningen-rubriken är anpassade till idén med annonslösningen (vänd-för-att-se-svaret).

    Överhuvudtaget är jag ganska trött på folk som är naiva nog att tro att de som de gör är fullständigt unikt och inte redan gjort. Mycket är nämligen redan gjort, och att härma behöver inte alltid vara fel.

  7. cake skriver:

    Det behöver inte vara något fel i det. Men däremot är det jävligt tråkigt. Inte att se själva annonserna men att snickra ihop dem.

  8. lord Fredruk skriver:

    Tycker att Patricia summerade det hela ganska bra med sitt svar. ”Förlorarna” behöver inte vara speciellt ledsna för att de ej vann. Tävlingen var ändå en övningsuppgift, eftersom de inte hade köpt en sådan annons i verkligheten.
    Vilka fina signaler du sänder Patricia. Hoppas du läser detta, för jag skulle aldrig vilja ha dig som kund.

Kommentera