Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Årets copywriter heter Adam Wladis

103270-65
Klicka på bilden för att läsa utskicket (pdf, 195 kB)

103270-64Kampen om att få kallas sig Årets copywriter blev ett göteborgs-derby. Adam Wladis gick segrande ur striden när Guldnyckeln – tävlingen som belönar reklambyråer som skapat framgångsrik direktmarknadsföring – avgjordes i Stockholm igår (15 mars). Han vann för sin text till Frälsningsarméns direktutskick för insamling till stadens hemlösa. Sandsjö Action (med art directorn Håkan Sandsjö i spetsen) genomförde kampanjen.

Juryns motivering
Att måla bilder, framkalla känslor och inspirera till handling, bara med hjälp av orden är en konst som inte alla copywriters besitter. Troligen är det bara möjligt om han eller hon både behärskar språket och är lite av människokännare. Årets copywriter har både orden och känslan i sin penna när han med balanserad elegans och enkelhet i sitt språk får oss både att se sanningen, känna empati och öppna våra plånböcker för de sämre lottade här i världen.

Läs mer
Dagens Media: Trackster och Draft dominerade Guldnyckeln



Ett svar till “Årets copywriter heter Adam Wladis”

  1. André skriver:

    Helt underbar annons. Motiveringen är klockren. Bara hoppas att man själv någonsin blir hälften så duktig.

Kommentera