Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Befriande mat som gör att du går upp i humör

image87

I en tid tapetserad av förmanande budskap om GI-metoder, stenålderkost och "bli-smal-och-slank-och-lite-till-på-bara-två-veckor" känns den här annonsen från Weight Watchers som en befrielse. Här handlar det inte om att äta minimalt, utan om att ordentliga portioner nyttig mat är det vinnande receptet.

Copyn
Rubrik: Problemet är god mat. Lösningen också.

För mycket av det goda. Vad sägs om lite till? Weight Watchers har en hel frysdisk full med läcker och kalorisnål färdigmat. Sjutton färdiga rätter, krispig pommes frites och fyra rätter med större portioner. Låter det för gott för att vara sant? Tricket är bra råvaror och kreativ kryddning. Allt för att du ska gå ner i storlek. Och upp i humör.

Korta reflektioner
Budskapet i rubriken är sällsynt direkt; den klamrar sig fast som en koala kring ett träd. Den där vändningen gör att jag läser rubriken en gång till (och en gång till).

Brödtexten har ett fint flyt, men de två inledande meningarna känns aningen hackiga. Jag finner det inte lyckat att inleda med en ofullständig mening (För mycket av det goda), och på den stapla en fråga som luktar ironi. Men efter det rinner texten på. Jag gillar hur man använt adjektiv i läcker färdigmat, krispig pommes frites och kreativ kryddning – det ger liv åt texten. Övergången mellan frågan Låter det för gott för att vara sant? och avslöjandet av tricket visar prov på gott hantverk. Och notera att man mot slutet har valt att skriva gå ner i storlek istället för det mer väntade gå ner i vikt. Här är varje ord vägt på guldvåg, och jag tycker att man lyckats hitta en fungerande balans.

Nu är allt upp till dig. Gör annonsen sitt jobb? Gör texten sitt? Har du provat fiskgrytan eller någon annan av rätterna – är de goda nog?



Kommentera