Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ibland känns texten överflödig

103270-83

En annons måste inte innehålla text och bild och logotyp för att bli slagkraftig. Visst kan man söka efter en kombination av dessa som för fram budskapet, men det finns tillfällen då texten (eller bilden) kan stå på egna ben och ensam kommunicera budskapet. Ett exempel på det senare – när brödtexten känns överflödig – hittar jag på baksidan av modemagasinet Rodeo. Där finns en annons för ölet TT (Three Towns) med rubriken: Månadens modetips: Lager på lager på lager. Bilden visar TT-flaskor prydligt uppradade. Så långt allt väl: en klockren annons där rubriken och bilden samspelar, och till på köpet träffar tidningens målgrupp (modeintresserade) genom att tala om öl med modejargong.  

Därför behövs inte brödtexten
Men sedan har man – nu gissar jag – velat fördjupa budskapet, berätta mer och allmänt lägga ut texten. Jag tycker inte att det passar här, utan skulle gärna sett att man satt punkt där. I tidigare annonser har TT den senaste tiden bjudit läsaren på ordentligt med text, och säkerligen gått i mål med det, men här – nä.  

Copyn
Rubrik: Månadens modetips: Lager på lager på lager
Dagens TT är en gnistrande frisk blond lager med en lättsam ton av sommaräng. Doften har tydlig humlekaraktär och inslag av fläktande sädesfält.
Bryggeribranschen tycks av oklara skäl tävla om vem som hunnits längs utan att fördjupa sig ("samma recept sedan 1842" och bla bla bla). Inget fel i det, men på TT tänker vi annorlunda. Kan vi göra något för att vårt öl ska bli ännu finare så drar vi oss inte en sekund för att göra det. Vid vår senaste större uppdatering gjorde vi TT lite starkare, lite smakrikare och lite fylligare – kort sagt lite mer och lite bättre.
För att markera detta passade vi även på att modernisera logotypen och flaskan. (Vilket inom parentes sagt innebar att vi nu även har några av designvärldens mest prestigefulla priser i hyllan.)
Ordet lager – våra överjästa släktingar kallas Ale – kommer för övrigt från tyskan och är idag samlingsnamnet för alla lagrade, underjästa ölsorter. Lagern är idag världen i särklass mest populära ölsort. Ett öl som gör sig strålande såväl som sällskapsdryck, man pratar ju som bekant väldigt bra till öl, som till mat.
Hoppas vi ses.

***

Läs också
Ibland känns bilden överflödig



4 svar till “Ibland känns texten överflödig”

  1. Emil H skriver:

    Jisses, vilken babblig text. Tack och lov för att brödcopyn känns överflödig.

  2. Mattias skriver:

    Kul att du reagerar (och håller med!). Vad tycker ni andra? Kommentera och tyck till!

  3. Tevel skriver:

    Njae?!
    Tycker att rubriken ger en känsla av nåt som är ”uttjatat” (jmf jada jada jada, bla bla bla) och därför kan ge en liten negativ klang. Därför vill jag nog personligen ha en liten brdtxt som just hänvisar till utvecklingen av TT.
    Samtidigt finner jag copyn lite osammanhängande/hackig. Kunde gjorts till en mer sammansvetsad story.
    Anyway – öl är gott!

  4. James skriver:

    Håller inte med. Dels för att det är kul att någon för ovanlighetens skull vågar prata om en produkt som öl, dels för att texten är ovanligt välskriven – men framförallt för att annonsen faktiskt blir snyggare med brödtexten.

Kommentera