Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Om konsten att skriva kärleksbrev (med rätt penna)

Om reservoarpennor vore bilar skulle Parker Pen vara en spegelvaxad Rolls Royce. Kollar man på prislappen inser man att det definitivt handlar om en höginvolveringsprodukt. Därför krävs det fylligt med information för att nå och övertyga de tänkbara köparna. Och vad passar bättre än en utförlig text när det handlar om någonting så närbesläktat som en penna? Inte mycket, tänkte nog reklambyrån och skapade två annonser i bästa så-gör-du-stil.

image104
Klicka på bilden för att läsa annonsen.

1
Den första annonsen handlar om hur man skriver en annons om pennor. Det utgår lite väl mycket från skribentens verklighet; det känns en aning inskränkt och trist. Den stora behållningen i den texten är raderna Who uses pens? / People with hands, obviously. And more specifically, hands with working fingers. (Efter dessa rader skrattar jag halvhögt, fastän jag sitter och läser på bussen).

image105
Klicka på bilden för att läsa annonsen.

2
Den andra annonsen handlar om att skriva kärleksbrev. Den gillar jag skarpt. Den är rolig, utan att bli flamsig. Och den är saklig, utan att bli trist. Den placerar pennan i ett sammanhang. Den lär mig en gnutta om skrivande. Och lite mer om kärlek. Och däremellan säger den någonting viktigt om en dyr, men säkert fantastisk, reservoarpenna. As lucidly as love will pour from your heart, ink will flow from a Parker Pen.

3
Upp till dig: går detta hem?



7 svar till “Om konsten att skriva kärleksbrev (med rätt penna)”

  1. Magnus Ivansson skriver:

    Jag gillar det. Texterna har ett flyt som inte tar stopp föränn sista punkten.

  2. Dykaren skriver:

    jag gillar det skarpt. Annonsen är mycket effektiv – och på sitt stilistiska manér får den mottagaren att fullkomligt kapitulera under de omsorgsfullt utsnidda ordkombinationerna. Jag låter mig gladligen bli förförd av detta snygga verk.

  3. dykaren skriver:

    hmm..inget svar…ok…

  4. Dykinstruktören skriver:

    dykaren får ursäkta, ty herr åkerberg ej hava www-uppkoppling för nufvarande.

  5. Louise skriver:

    Jag gillar dessa annonser oerhört mycket. Faktum är att jag skulle vilja skriva annonser som ser ut som dessa. Lite uppsats/arktikel/kåseri-liknande annonser. Dessutom skulle jag vilja skriva annonser på just det språket, engelska. Författaren får det att se så enkelt ut, men det är faktiskt så enkelt, dvs om man får sin chef och kunden att gå med på en sådan annons.
    Men jag tycker tvärtemot vad Mattias tycker. Jag favoriserar den första annonsen, den andra verkar sälja kärlek och inte pennor. Inte för att den är dålig, men om jag fastnar för en så får det bli den första.

  6. Mattias skriver:

    Dykaren och hans instruktör: Det stämmer att jag under ytterligare ett par veckor saknar daglig uppkoppling till internet. Jag försöker dock hålla tempo i skrivandet. Ni skulle bara veta vad produktiv man blir när man plötsligt bara har Word att tillgå. Smått fantastiskt!

    Dykaren, du verkar besviken/förvånad över att du inte fått svar på din kommentar. Och förklaringen är enkel: jag vet inte vad jag ska svara. Jag håller med dig i din åsikt om annonserna lika mycket som du håller med mig. Ord känns fattiga då. Det är inget fel i det. Ta det inte personligt för allt i världen.

  7. Dykaren skriver:

    sånt här grejs tar man inte personligt…
    lugnt…
    men man blivit så otroligt van vid bloggare som alltid lämnar någon kommentar…

Kommentera