Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ord som dyker upp: stönigt, flåsigt, suckigt (och ännu fler)

Häromkvällen träffade med min vän Gerda (ja, hon heter så, och nej, hon är inte 84; hon är 24). Hursomhelst: vi drack nyttigt te och åt onyttig kardemummakaka – och vi pratade om högt och lågt. Gerda berättade om en episod hon upplevt i veckan, och sa i en bisats: "…jag tyckte det där kändes lite stönigt…". Med stönigt menade hon "rätt jobbigt", någonting som man stönar över (utan att det har någonting som helst med den sexuella akten att göra, vilket även gäller för de kommande orden).

Det slog mig att det flesta adjektiv som man vanligtvis skulle använt i det sammanhanget anspelar på hur det känns, som jobbigt, krångligt, bökigt eller knepigt. Men här banade hon väg för ord som beskriver vad man gör eller hur man låter (jag kan inte låta bli att kalla dem för onomatopoetiska ord, det är i sig ett sådant härligt ord). Hursomhelst igen: i den kategorin borde ord som flåsigt, suckigt, gäspigt, gurgligt (vad det nu skulle beskriva…), smackigt, sväljigt och snytigt lätt kvala in.

Är stönigt ett användbart ord? Råkar du ha fler på lager?



2 svar till “Ord som dyker upp: stönigt, flåsigt, suckigt (och ännu fler)”

  1. xtian skriver:

    Ett ord som ständigt återkommer när vi diskutetar texter är ”sk*tnödigt”, att nåt känns uppstyltat och lite för pompöst/styltigt eller…ja, jag vet inte riktigt.

    Är det typ sånt du menar? Och kvalificerar det in?
    Själv kan jag gilla det även om jag ibland väljer bort det beroende på sällskapet.

    Återigen, bra blogg!

  2. Mattias skriver:

    Nja, varför inte? Skit är ju, likt stön, både ett verb och ett substantiv. Skitnödigt är ett mycket användbart ord. Det används av någon anledning ofta för att beskriva vissa delar av reklambranschen.

Kommentera