Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Plötsligt bryr sig alla om miljön

image108
En miljövänlig annons som blir större om du klickar på den.

Det ska vara miljöanpassat, bränslesnålt och så lite koldioxid som bara är möjligt. Biltillverkare, kollektivtrafikaktörer och bensinbolag är bäst på att vara duktiga. Preem vägrar att vara ett undantag. De bytte vid årsskiftet 2006/2007 reklambyrå från Garbergs till gävlebaserade Lundberg & Co, som nu gjort bensinbolagets senaste kampanj. På helsidor i landets stora tidningar och på utomhustavlor drar Preem sitt strå från miljöförstöringsstacken. Det strået stavas Active Cleaning Power (ACP) Diesel. Copywriter är Claes Nevréus. Läs annonsen:

Copyn
Rubrik: Ett enkelt sätt att minska utsläppen i miljön: Tanka.

Det bästa sättet att minska utsläppen i miljön är självklart att låta bilen stå. Men eftersom det inte är så lätt i dagens samhälle, är frågan snarare vilket drivmedel som påverkar miljön minst. Kör du diesel har du redan gjort ett bra miljöval, men det går att göra mer. Genom att tanka rätt bränsle på rätt ställe kan du faktiskt minska utsläppen i miljön ganska dramatiskt. Låt oss förklara. Oavsett vilken sorts diesel du tankar i vanliga fall har den en tendens att lämna beläggningar och avlagringar i motorn. Insprutningssystemet kan "becka" igen, rost kan bildas och restpartiklar kan samlas på vitala motordelar. Därför har vi, som första svenska oljebolag, tagit fram en helt ny generation diesel; Active Cleaning Power Diesel. ACP Diesel är unik i sitt slag. Den innehåller en tillsats som fungerar ungefär som en liten städare som håller motorn ren medan du kör. Och en ren motor presterar alltid optimalt jämfört med en som är smutsig. Du bibehåller motoreffekten eftersom den inte behöver trängas med en massa slaggprodukter. Du får fullständig förbränning eftersom ett rent bränslesystem alltid får rätt mängd diesel. Och du riskerar ingen rost eftersom tillsatsen i ACP Diesel motverkar att vatten binds i dieseln. Det här bidrar i sitt tur till att utsläppen i miljön minskar. Kör du på ACP Diesel släpper din bil ut 31,4% mindre koloxid, 31,8% mindre kolväten, 10% mindre partiklar och 28,6% mindre PAH (polyaromatiska kolväten) än om du kör på vanlig diesel*. På ren svenska betyder det att det inte bara är hästarna under huven som mår bättre. Även fåglarna, fiskarna och blommorna kommer att gilla att du kör med ACP Diesel i tanken.

ACP Diesel.
Minskar utsläppen i miljön.

* Källa: Oberoende emissionstester (EPA)

Korta reflektioner
Texten ger mer än rubriken. Den är mer intressant och presenterar någonting nytt (att denna diesel håller motorn ren och motverkar rost). Läs rubriken igen. Jag tycker att den är svag. Den lockar inte mig till läsning. Den lägger sig bekvämt tillrätta någonstans i "jaha-zonen", och jag gissar att många bläddrar vidare utan att fått med sig poängen.

Vad är budskapet här? Som jag ser det: att du "genom att tanka rätt bränsle på rätt ställe" kan minska utsläppen i miljön. Rätt bränsle är nya ACP Diesel, rätt ställe är Preem; så långt är jag med. Sedan argumenterar texten för den nya dieselsortens fördelar:
– den städar motorn, vilket gör att den presterar bättre
– den motverkar rost och att vatten binds i dieseln, vilket ger minskade utsläpp
– överlag blir utsläppen mindre och miljön blir glad

(En parentes: minns du ett enda procenttal från texten? Eller vad PAH står för? Nä, inte jag heller. Dra dina egna slutsatser av det; jag har redan dragit mina.)

Jag tycker texten känns skapligt sympatisk och du-tillvänd (jag räknar till tio du/din och bara till två oss/vi). Den lyfter elegant fram fördelarna för dig och mig – och låter miljönyttan bli en bonus. Det känns befriande.

En invändning: texten känns lång. Den känns längre än den hade behövt kännas. Det ordentliga radavståndet (väldigt amerikanskt) och den taffliga formgivningen gör att det känns som att springa in i en vägg. Jag tror att många morgontidningsläsare väjer undan och springer vidare. Tyvärr – för annonsen ger någonting nytt och värdefullt till den miljömedvetne bilägaren.

Läs mer
Dagens Media: Preem rullar ut första kampanjen efter Garbergs
Resumé: Lundberg & Co:s första kampanj för Preem



4 svar till “Plötsligt bryr sig alla om miljön”

  1. Dykaren skriver:

    Håller med när det gäller texten.
    Verkligen slätstruket. Vad jag reagerar på är bilden. Att ha en droppande bensinslang över en gräsmatta? Föga skönt…

  2. Mattias skriver:

    Håller med. Jag tror till och med att tanken är att det ska se ut som en blomma. Inte skönt det heller.

  3. Dykaren skriver:

    Kommer det att bli någon uppföljning av cannes på den här sidan?

  4. Mattias skriver:

    Dykaren: Jag antar att du menar ”reklam-VM” i Cannes i sommar. Har jag fel? Om det blir någon uppföljning? Möjligen. Om någonting står ut ordentligt lär jag skriva om det.

Kommentera