Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad reklam har gemensamt med samlagsställningar

"Att hitta på något nytt inom reklamen är lika svårt som att uppfinna en ny samlagsställning, man har redan använt allt förut. Men att folk skulle vara reklamtrötta tror jag inte. Det sa man redan på 50-talet. Problemet är att dagens reklam saknar substans och verklighetsförankring för folk som bor utanför Stockholms innerstad. Fast det är ju inte att undra på när de flesta annonsbyråer är skyddade verkstäder där 20-åriga medelmåttor lyfter otroligt höga löner."

Leon Nordin
svarvade i början av 90-talet fram dessa sylvassa ord om reklambranschens navelskåderi. Jag ler när jag läser, (han har rätt!) men inser snart att mitt leende är ett missnöjt leende. Det Leon Nordin ger är en trist beskrivning av en beklämmande verklighet.      

Lasse Collin har haft den stora vänligheten att skicka mig de böcker han författade under 80- och 90-talet (stort tack, Lasse!). Bland dem finns citatsamlingen Åh fan! (1992), och det är i den boken jag har hittat citatet från Leon Nordin. 
   
Läs också
Den värld som jag känner och begriper
"Ingen vet hur reklam fungerar"



3 svar till “Vad reklam har gemensamt med samlagsställningar”

  1. cake skriver:

    Om de hade avlägnsat sina dollartecken från ögonen
    så hade de kanske kunnat bli helt okej på att kränga produkter.

  2. cake skriver:

    alltså de där 20-åringarna…

  3. Gustav skriver:

    Bortsett från det där med 20-åringarna stämmer det väl ganska bra…

Kommentera