Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vilken kampanj har under året uppmuntrat det skrivna ordet?

image112Den kampanjen har gjort sig förtjänt av Guldskrift – copypriset i Guldägget – som delas ut på Konserthuset i Stockholm på onsdag kväll. Priset för bästa reklamtext är instiftat av Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet (Citypaketet) och har funnits sedan 1994. I juryn sitter tidningarnas chefredaktörer och välmeriterade copywriters. Tidigare har alla tävlingsbidrag i Guldägget haft chansen att vinna Guldskrift; numera krävs en speciell anmälan. Därför är det svårt att förutsäga vilka och hur många som är nominerade.

Please copy me har tillsatt en egen jury, som under dagen har fått frågan Vilken kampanj har under året uppmuntrat det skrivna ordet, och inspirerat till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk reklam?. Imorgon (onsdag) visas deras svar.

Juryn
Björn Hjalmar
* (Storåkers McCann)
Anders Tempelman (Tempel)
Ola Obrant Andreasson (The Fan Club)
Patrik Spång (Jerlov)
Elisabeth Berlander (Goss)
Lasse Kampe (Mecka)
Johan Olivero* (Forsman & Bodenfors)
Måns Jacobsson Hosk (Volt)
Jack Hansen (fd. Satellit)
Christer Wiklander (Wigwam)

* Björn Hjalmar och Johan Olivero har tidigare (1995 respektive 1998) vunnit Guldskrift.

***

Under maj kan du se fram emot en längre intervju med Göran Åkestam, copywriter på Åkestam.Holst och juryordförande i årets Guldägget.

***

Är du inte med i juryn? Ta plats i kommentarerna istället.



Kommentera